יום שבת, 3 בינואר 2015

דוח מבקר המדינה על הקמת איצטדיון עופר

יש בדוח די ביקורת, שמתמקדת בכך שהשינויים בהיקף בניית וייעוד האיצטדיון לא הובאו לידיעת מועצת העיר, כדי להביא להדחת יונה יהב לאלתר, וזאת באמצעות פעילות נכונה של האופוזיציה במועצת עירית חיפה.

ברצוני לשתף את הקוראים בביקורת אישית שנוספת על אלו שהעליתי בעבר, וזאת לאחר סיורים אחדים באתר האיצטדיון הבנוי, שמגרשי החניה שלו פתוחים לנסיעה ברכב פרטי כמו בכל כביש רגיל. מומלץ לנסוע סביב האיצטדיון במגרשי החניה הרבים והגדולים שלו, שמכילים למעלה משלושת אלפים מקומות חניה, ולהתרשם מהשיממון הרב שיש בהם, לעומת הצפיפות הרבה במגרשי החניה הסמוכים של שער הכרמל וקניון חיפה.

במקצוע השיווק המושג המרכזי לקביעת ערך מקום הוא 'גורם המיקום', שמחושב על פי שטח החזית של המבנה לעומת כמות התנועה שעוברת מולו. גורם המיקום של איצטדיון חיפה הוא בדרגה גבוהה מאד, ומצדיק הקמת מבני עסקים שהיקף התנועה שבהם הוא אינטנסיבי מאד.
בשפה פשוטה, מיקום האיצטדיון מצדיק הקמת עסקים שתחלופת המכוניות במגרשי החניה שלהן היא של מכוניות אחדות ליום, כאשר כל מכונית שיוצאת גם מזכה את בעלי העסק בפידיון כספי מכובד, לאחר שהועמסה בכל טוב. באיצטדיון זה הצפי של החניות בכל מקום חניה הוא למכונית בודדת, לשעות אחדות, ולמספר פעמים זעום בכל חודש, כאשר גם הפידיון מכל מכונית הוא נמוך, כי בעלי המכוניות קנו כרטיס למשחק כדורגל. 
המבקר לא התייחס למחדל השערוריתי הזה, והסתפק בבדיקת הכשלים בתהליכי הקמת האיצטדיון בלבד.
אני מצר על כך שלא העליתי בשעתו, בעת ההתנגדות להקמת האיצטדיון, את הנושא הזה. קיויתי בליבי כי יבוא מומחה מטעם האקדמיה ויעיד על כך.
כולנו משלמים על כך כיום במזומן, ראה ארנונה, בנוסף על ההזנחה האקולוגית שנגרמה למפרץ חיפה כתוצאה מאי הקמת האיצטדיון במקום הראוי לו בלב המטרופולין בפארק הקישון.

דוח המבקר קובע שאיצטדיון זה מיועד לשמש גם כמרכז מסחרי. נראה כי מ'רוב עצים לא רואים את היער', והניסיון להגדיר איצטדיון גם כמרכז מסחרי הוא בבחינת פתיחת 'חלון אוברטון', שמטרתו להכשיר את השרץ. בעתיד הנראה לעין מגרשי החניה של האצטדיון יהיו שוממים בכמעט מאה אחוז של הזמן, לעומת תפוסה של כמעט מאה אחוז במגרשים הסמוכים.

יום שלישי, 16 בדצמבר 2014

מסילת הרכבת תשוקע באזור העיר התחתית כדי שחיפה תיפתח אל הים

א1

עוד שלב בדרך להיסטוריה: הולנת״ע אישרה את חזית הים העירונית, שיקוע הרכבת והוספת אלפי יח' דיור בחיפה

תכנית המתאר הארצית לחזית הים העירונית בשלבי אישור אחרונים 
הועדה לעניינים עקרוניים [הוולנת"ע] החליטה היום  [ג'] לאמץ את תכנית המתאר הארצית לפיתוח חזית ים עירונית בחיפה תמ"א 13 א'/3 ולהמליץ על אישורה בפני הוועדה הארצית לתכנון ובנייה. עוד החליטה הוועדה לאמץ את בקשת העירייה להוספת הוראות מפורטות לתכנית הארצית בדבר שיקוע הרכבת ותוספת יחידות דיור במסגרת התכנית. התכנית כרגע אושרה להפקדה חוזרת הכוללת את האישורים ההיסטוריים של שיקוע הרכבת והוספת אלפי יחידות דיור על בסיס אישור תכנית חזית הים העירונית.
הוועדה אישרה את התכנית לאחר שקבילה את המלצות החוקרת אדריכלית רננה ירדני גולן, אשר מונתה ע"י משרד הפנים לדון בהתנגדויות לתכנית. על פי החלטת הוועדה תוחזר עתה התכנית להפקדה לצורך הטמעת ההוראות המפורטות אותן ביקשה כאמור העירייה בדבר שיקוע הרכבת והוספת יחידות דיור.
ראש העיר יונה יהב, אשר ייצג את העירייה בדיון יחד עם מהנדס העיר אריאל ווטרמן, הביע סיפוק מההחלטה המהווה ישורת אחרונה לקראת אישורה הסופי של התכנית ע"י הוועדה הארצית לתכנון ובנייה וממשלת ישראל.
בפרויקט שמבצעת רשות מקרקעי ישראל, בשיתוף משרד הבינוי והשיכון, עיריית חיפה ומשרד האוצר יקודם שיקוע הרכבת בחיפה:
שלב א' – שיקוע הרכבת לאורך העיר התחתית בקטע שבין המושבה הגרמנית ועד לאזור בית המכס
שלב ב' – פתיחת החזית הימית בכל העיר התחתית – חיפה כברצלונה
שלב ג' – שינוי תוואי המסילות בין המושבה הגרמנית לחוף הכרמל. העברתם למנהרה דרך ההר וביטול המסילות הקיימות באזור פארק הכט, פארק שקמונה ושכונת בת גלים
שלב ד' – פיתוח תכנית ל-7,200 יחידות דיור חדשות לאורך החוף של חיפה

יום שבת, 13 בדצמבר 2014

חוות המיכלים במפרץ חיפה ובחירות 2015

מיכל האמוניה בשולי חוות המיכלים במפרץ חיפה
ברשתות החברתיות התפרסם השבוע שמו של נוזהר חנוכה, עובד בחוות המיכלים הענקית למוצרי נפט במפרץ חיפה שבחוף הים בין נמל הקישון לשיכוני קרית חיים, אשר פרסם, באומץ לב רב, תמונות ועדויות אישיות על הזיהום הסביבתי הרב שנוצר במקום, בעיקר כתוצאה משפיכת שאריות מוצרי נפט אל הקרקע החולית שבמתחם המיכלים.

מיכל האמוניה המפורסם, אשר אם ידלוף יגרום בוודאות לאסון המוני, מוצב אף הוא בחוות המיכלים הזאת.

שיטחה של חוות המיכלים הוא אלפי דונמים. בחוות המיכלים עובדים כעשרים אנשים בלבד, ועוד כעשרים סטודנטים מאבטחים אותה.

חוות המיכלים נמצאת על אחד משטחי הקרקע בעלי הפוטנציאל הרב ביותר במדינת ישראל.
המתחם צמוד לחוף הים, באזור נוף מרהיב עין, גובל בפארק הקישון ובמעגן היאכטות, וצמוד לנמל התעופה ולאזורי המגורים הצפופים של הקריות.
מחיר הקרקע הפוטנציאלי של המתחם הוא אסטרונומי. התמורה הכספית שתתקבל עם הסבת השטח למגורים, מסחר, וכדומה, היא מיליארדים רבים של שקלים. התרומה לפיתוח מטרופולין חיפה לא תסולא בפז.

חוות המיכלים נמצאת בתחום השיפוט של חיפה,
למרות זאת ראש העיר יונה יהב וחבריו לקואליציה מעדיפים לטמון את ראשם בצלחת ולנהל את העיר כמו בעלי דוכנים בשוק הפשפשים. הם עוסקים בזוטות או בפרוייקטים פומפוזיים, ומטאטאים אל מתחת לדוכניהם את המחדל הכלכלי-חברתי-סביבתי החמור שקיים מתחת לאפם.

מחדל זה הוא בסדר גודל אפי, ונדרשת התערבות ממשלתית נמרצת כדי להסיר את הנגע שפשה.
אך הממשלה והכנסת מתמחים במדיניות ה'גרין ווש'. מערכת הבחירות הקרובה לא תעסוק בנושאי איכות הסביבה, אלא בתמרונים פוליטיים שמטרתם כסת''ח.