יום שלישי, 16 בדצמבר 2014

מסילת הרכבת תשוקע באזור העיר התחתית כדי שחיפה תיפתח אל הים

א1

עוד שלב בדרך להיסטוריה: הולנת״ע אישרה את חזית הים העירונית, שיקוע הרכבת והוספת אלפי יח' דיור בחיפה

תכנית המתאר הארצית לחזית הים העירונית בשלבי אישור אחרונים 
הועדה לעניינים עקרוניים [הוולנת"ע] החליטה היום  [ג'] לאמץ את תכנית המתאר הארצית לפיתוח חזית ים עירונית בחיפה תמ"א 13 א'/3 ולהמליץ על אישורה בפני הוועדה הארצית לתכנון ובנייה. עוד החליטה הוועדה לאמץ את בקשת העירייה להוספת הוראות מפורטות לתכנית הארצית בדבר שיקוע הרכבת ותוספת יחידות דיור במסגרת התכנית. התכנית כרגע אושרה להפקדה חוזרת הכוללת את האישורים ההיסטוריים של שיקוע הרכבת והוספת אלפי יחידות דיור על בסיס אישור תכנית חזית הים העירונית.
הוועדה אישרה את התכנית לאחר שקבילה את המלצות החוקרת אדריכלית רננה ירדני גולן, אשר מונתה ע"י משרד הפנים לדון בהתנגדויות לתכנית. על פי החלטת הוועדה תוחזר עתה התכנית להפקדה לצורך הטמעת ההוראות המפורטות אותן ביקשה כאמור העירייה בדבר שיקוע הרכבת והוספת יחידות דיור.
ראש העיר יונה יהב, אשר ייצג את העירייה בדיון יחד עם מהנדס העיר אריאל ווטרמן, הביע סיפוק מההחלטה המהווה ישורת אחרונה לקראת אישורה הסופי של התכנית ע"י הוועדה הארצית לתכנון ובנייה וממשלת ישראל.
בפרויקט שמבצעת רשות מקרקעי ישראל, בשיתוף משרד הבינוי והשיכון, עיריית חיפה ומשרד האוצר יקודם שיקוע הרכבת בחיפה:
שלב א' – שיקוע הרכבת לאורך העיר התחתית בקטע שבין המושבה הגרמנית ועד לאזור בית המכס
שלב ב' – פתיחת החזית הימית בכל העיר התחתית – חיפה כברצלונה
שלב ג' – שינוי תוואי המסילות בין המושבה הגרמנית לחוף הכרמל. העברתם למנהרה דרך ההר וביטול המסילות הקיימות באזור פארק הכט, פארק שקמונה ושכונת בת גלים
שלב ד' – פיתוח תכנית ל-7,200 יחידות דיור חדשות לאורך החוף של חיפה

יום שבת, 13 בדצמבר 2014

חוות המיכלים במפרץ חיפה ובחירות 2015

מיכל האמוניה בשולי חוות המיכלים במפרץ חיפה
ברשתות החברתיות התפרסם השבוע שמו של נוזהר חנוכה, עובד בחוות המיכלים הענקית למוצרי נפט במפרץ חיפה שבחוף הים בין נמל הקישון לשיכוני קרית חיים, אשר פרסם, באומץ לב רב, תמונות ועדויות אישיות על הזיהום הסביבתי הרב שנוצר במקום, בעיקר כתוצאה משפיכת שאריות מוצרי נפט אל הקרקע החולית שבמתחם המיכלים.

מיכל האמוניה המפורסם, אשר אם ידלוף יגרום בוודאות לאסון המוני, מוצב אף הוא בחוות המיכלים הזאת.

שיטחה של חוות המיכלים הוא אלפי דונמים. בחוות המיכלים עובדים כעשרים אנשים בלבד, ועוד כעשרים סטודנטים מאבטחים אותה.

חוות המיכלים נמצאת על אחד משטחי הקרקע בעלי הפוטנציאל הרב ביותר במדינת ישראל.
המתחם צמוד לחוף הים, באזור נוף מרהיב עין, גובל בפארק הקישון ובמעגן היאכטות, וצמוד לנמל התעופה ולאזורי המגורים הצפופים של הקריות.
מחיר הקרקע הפוטנציאלי של המתחם הוא אסטרונומי. התמורה הכספית שתתקבל עם הסבת השטח למגורים, מסחר, וכדומה, היא מיליארדים רבים של שקלים. התרומה לפיתוח מטרופולין חיפה לא תסולא בפז.

חוות המיכלים נמצאת בתחום השיפוט של חיפה,
למרות זאת ראש העיר יונה יהב וחבריו לקואליציה מעדיפים לטמון את ראשם בצלחת ולנהל את העיר כמו בעלי דוכנים בשוק הפשפשים. הם עוסקים בזוטות או בפרוייקטים פומפוזיים, ומטאטאים אל מתחת לדוכניהם את המחדל הכלכלי-חברתי-סביבתי החמור שקיים מתחת לאפם.

מחדל זה הוא בסדר גודל אפי, ונדרשת התערבות ממשלתית נמרצת כדי להסיר את הנגע שפשה.
אך הממשלה והכנסת מתמחים במדיניות ה'גרין ווש'. מערכת הבחירות הקרובה לא תעסוק בנושאי איכות הסביבה, אלא בתמרונים פוליטיים שמטרתם כסת''ח. 

יום רביעי, 3 בדצמבר 2014

מנהרת רכבת מתחת להר הכרמל בין תחנת חוף הכרמל לתחנת חיפה מרכז שבעיר התחתית

במגזין האינטרנט חיפה2 ששייך כנראה לעירית חיפה פורסמה כתבה מעניינת שעוסקת בהחלטה שכבר התקבלה, ככל הנראה, לשקע ולמנהר את מסילת הברזל שחוצה את חיפה. לא ברור מהכתבה מה בדיוק מתכננים לעשות, אך הרעיון למנהר את מסילת הרכבת בקטע שבין תחנות חוף הכרמל וחיפה מרכז הוא רעיון מצוין. זאת בניגוד לרעיונות השיקוע למיניהם, שמתוארים בכתבה כשלבים מוקדמים למינהור.
אפשר יהיה לחפור את המנהרה באזור העיר התחתית מבלי להרוס כמעט אף בנין קיים אם ישתמשו בתוואי המדויק של שדרות בן גוריון לצורך מוצא המנהרה: לשדרות בן גוריון יש שיפוע טבעי שיורד לים, ואפשר יהיה להגביה מעט את החלק התחתון של השדרה וליצור בדרך זאת שילוב בין מוצא המנהרה לרחבת הכניסה לחזית הים העירונית ולשדרות העצמאות, בדומה למה שקיים בכיכר דיזנגוף בתל אביב, שבה הכיכר מוגבהת מעט ממפלס הרחוב, ומתחתיה יש צומת כבישים.
יתכן ויהיו בתים אחדים שיהיה צורך להרוס, בפרט בבלוק הבניינים של שדרות העצמאות-רחוב יפו-שדרות בן גוריון, וכדאי לעיריה לשים לב ששטח מרכזי שגובל באזור זה ושיוכל לשמש לצורך המנהרה הוא מגרש תחנת אגד הישנה, שבימים אלה מתבצעות בו הכנות לבנית בית מלון.
אפשרות נוספת ועדיפה להתגברות על בעיית הבנייה הקיימת בעיר התחתית היא מינהור מלא של כל קטע המסילה שעובר במקביל לקילומטר האורך של העיר התחתית באזור רחוב הנמל. המנהרה תמשיך ברצף מתחת להר הכרמל אל מתחת לשדרות בן גוריון ושדרות העצמאות, כך שתחנת הרכבת חיפה מרכז תהיה תת קרקעית. בדרך זאת גם יימנעו מפגעי הקרינה והנוף שיוצרים עמודי החשמל של הרכבת, ויתפנו שטחים נוספים לבנייה.
בחומרי הבניה של המנהרה אפשר יהיה להשתמש להקמת הרציף החדש של הנמל המזרחי שיהיה משולב במסלול שדה התעופה של חיפה.

מנהרת רכבת בין חוף הכרמל לעיר התחתית
דיון בנושא ב'קפה דהמרקר - קהילת חיפה'