יום ראשון, 6 ביולי 2014

עוז לתמורה - במפרץ חיפה

עוז לתמורה - במפרץ חיפה
שמואל גלבהרט, אדריכל ומתכנן ערים, יוני 2014

*קראתם? הסכמתם? הפיצו ברבים.
תהא זו תרומתכם לקידום המהלך.

שורות אלו נכתבו עוד לפני רצף התקלות האחרונות במפעלי מפרץ חיפה, שבעבר עסקתי בתכנונם.
היום, לאחר שהגולם קם על יוצריו וסביבתו, המציאות מכתיבה לנו מסקנה שאין להדחיק אותה עוד:
התעשיה הפטרוכימית במפרץ חיפה מיצתה את עצמה!
בין הראשונים להכיר בכך היה מי אם לא נשיא התאחדות התעשיינים בחיפה והצפון, מר מיקי שרן,
בראיון מקומוני ל"כלבו" 23.7.2010: "אנחנו לא צריכים את התעשיה המזהמת בחיפה"! מבלי שדבריו
הפריעו לעמיתיו לבחור בו לקדנציה שניה...

מפרץ חיפה - זה החור השחור בין עיר הכרמל, לעיר הקריות. האזור הרעיל, הדליק והנפיץ במדינה.
נפות חיפה ועכו הן שיאניות התחלואה בסרטן, והחריגה עדיין במגמת עליה לפי דו"ח משרד הבריאות,
זאת בנוסף לחריגה גם במחלות לב ודרכי הנשימה.
זיהום האויר מתעשיה, הגורם העיקרי לייחס אליו חריגות אלו, אמנם פחת בזכות המעבר לגז טבעי,
אך צפוי לגדול שוב, "בזכות" גידול מתוכנן פי 3 של בז"ן ומפעלים נוספים. ניטור הפליטות חלקי ביותר,
וגם מה שלכאורה עומד בתקן החוקי, בפועל חורג מהתקן הבריאותי, לעיתים במאות אחוזים.
בחיפה ו"עוטף מפרץ", 4% משטח המדינה, מרוכזים 25% מהמפעלים המסוכנים. רוב זיהום האויר
באזור מגיע מהם, בניגוד ליתר הערים, בהן רובו מתחבורה. לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה, כמות
הפליטות המסרטנות במחוז חיפה, מגיעה ל-30.4 ק"ג בשנה לקמ"ר, לעומת 5.3 ק"ג במחוזות אחרים.
"תרומת" הזיהום התעשייתי לתחלואה החריגה הוכחה באופן מובהק במחקרים מדעיים בלתי תלויים,
אם כי מוכחשת עדיין בתסקירים ונספחים, שהוכנו מטעם ובמימון המפעלים.
בז"ן מדווחים על השקעת מיליארד ש' באיכות סביבה, אבל רק עשרות מיליונים מתוכם "סביבתיים"
באמת, וגם זה לא בהתנדבות, אלא לאחר דרישות במפגיע של המשרד להגנת הסביבה. היתר מושקע
במעבר לגז טבעי, יותר להגדלת הייצור מאשר להפחתת הזיהום. ובינתיים
הכל חונקים אלה את אלה:
המפעלים את הסביבה ותושביה בפליטותיהם, והציבור את המפעלים בדרישותיו הסביבתיות הגורמות
להתייקרות הייצור. התעשיה סופגת אש, ומחזירה באש משלה, תרתי-משמע...
כל הקונגלומרט הפטרוכימי הזה שוכן בליבו של מטרופולין מאוכלס בצפיפות. להרגעת הציבור הציגו
בתי זיקוק ליד ערים באירופה, אולם אף אחד מהם אינו מאויים ע"י עשרות אלפי טילים, שחלקם ינחתו
בוודאות במיתחם בז"ן, ראשון בבנק המטרות של כל אויב. לא בכדי המליצה ועדת שפיר כפתרון לטווח
ארוך על הרחקת המפעלים, ועד אז היערכות לאפר"ן, ארוע פתע רב נפגעים, לא אם, אלא כאשר יקרה,
במצבי מלחמה, רעידת אדמה, או "רק" תאונת עבודה. בז"ן הציגו מענה גם לאיום הטילים: כיפת ברזל!
בלי לצרף הסבר איך מערכת זו, המגמגמת מול קסאמים בודדים בדרום, תעמוד מול יותר מטחי טילים,
יותר מדוייקים, מהצפון. והרי גם אלה שיחטיאו, יפגעו בישובי סובב בז"ן! בכל זאת "פתרונות" מסוג זה
הספיקו לדחיית רוב ההתנגדויות, ולאישור התכנית להגדלת בז"ן פי 3.

חיפה "מותקפת" מכל עבר ע"י מגה-תכניות, בתוכן הגדלת בז"ן, נמל המפרץ, וחישמול הרכבת. לכולן
מכנה משותף - הן מתעלמות ואף פוגעות במרחב חיפה ותושביו. גם חיפה יזמה תכנית מיתאר חדשה,
אולם החור השחור של המפרץ נעקר מתוכה והפך למובלעת לבנה, מחוץ לתחום לחיפאים. אנו רשאים
לסבול את מיפגעיו, בלי להתערב בתכנונו. לכן עלינו לוותר הפעם על זכות השתיקה, לנצל הזדמנות של
אחת ל-80 שנה, ולדרוש: החזירו לחיפה את המפרץ, ואנו נחדש את פניו! עד מתי נמתין לילד מהאגדה
שיאמר את האמת? אני מוכן להגיד בקול מה שרבים הבינו כבר בסתר ליבם, ולספוג את קיתונות הלעג,
כמו לפני 13 שנים, כאשר הגשתי את הערר נגד מיכל האמוניה...
השידוך הכפוי בין התעשיה לאוכלוסיה, למען אינטרסים זרים, של שילטון זר בעבר, ובעלי עניין היום,
יכול וחייב לבוא לקיצו, לטובת שני הצדדים!
יש המציגים את מיפגעי מפרץ חיפה כמיתוס ש"הירוקים" מנפחים, אולם המיתוס האמיתי הינו הצגת
המפעלים כמנוף כלכלי ותעסוקתי, המציל אותנו כביכול מחרפת אבטלה. טענה זו מופרכת ע"י פריחתה
הכלכלית של המדינה השכנה מדרום, "מדינת תל-אביב", עתירת התעסוקה גם בלי תעשיה פטרוכימית.
העתקת המפעלים מהאזור תאפשר לפתח גם בו ענפי כלכלה ותעסוקה חלופיים, אטרקטיביים לצעירינו,
ידידותיים לאדם ולסביבה. אולם לא פחות מכך תקדם ותפתח את... התעשיה עצמה! כי מיטת סדום זו
של מפרץ חיפה, מוגבלת בשטח ובתקינה מחמירה, צרה מלהכיל צרה זו של תעשיה ואוכלוסיה גם יחד,
זו רוצה להוסיף ולהתפתח, ואלה רוצים איכות חיים, בריאות ובטיחות.
תכנית בז"ן מתיימרת לאפשר למפעלים "התחדשות", אולם בפועל היא תגזור התיישנות, עליהם ועל
מטרופולין חיפה כולו. התנתקות תהיה לברכה לשני הצדדים, WIN-WIN במלוא מובנו. מה חבל שראשי
התעשיה והעיריה טרם הפנימו זאת, נרתעים משינוי ב"משמרת" שלהם, ומגוננים על המפעלים במיקום
הגרוע ביותר עבורם. בכך הם רק דוחים מהלך בלתי נמנע לטובתם, שהוא כבר מעבר לשיקול דעת.

המפעלים לא יועתקו מהמפרץ בכפיה מכוח צווים, אולם בתור התחלה אין לאשר להם כל בינוי נוסף,
שכן יהיה זה מעשה חלם להכביד ולייקר בכך את העתקתם. במקביל יש לאתר אזורים יותר מתאימים,
שאליהם יועתקו המפעלים הראויים, שהרי לא לכולם יש הצדקה ומקום בארצנו הקטנטונת והצפופונת.
ייבוא נפט גולמי לזיקוק בישראל משתלם לבעלי בז"ן, ואת החשבון משאירים על השולחן, לתשלום ע"י
הציבור, בכספו ובבריאותו. עדיף לייבא דלק מזוקק מן המוכן, כמו את המכוניות הצורכות אותו. למשק
המקומי יש מספיק יתרונות יחסיים להתמקד בהם, במקום תחומים חסרוניים כה בעייתיים.
מדובר בתהליך ממושך, על ציר זמן רב-רב-שנתי, שחייב להתבצע תוך התחשבות יתרה וסיוע מירבי
למפעלים ובעליהם. ציר הזמן יאפשר גם לאזור חיפה לעבור את ההסבה וההתאמות הדרושות, ולצלוח
בהצלחה את תקופת המעבר. דווקא משום שמדובר בתהליך ארוך, יש להתחיל בו מוקדם ככל האפשר,
ומוטב ביזמתנו, מאשר לאור ברקים ולקול רעמים מגבול הצפון...

לפני שדוחים בביטול את חזון התחדשות מפרץ חיפה, בטענה שהוא נאיבי, הזוי, ובלתי ריאלי, מומלץ
לעשות היכרות עם אזורי תעשיה יותר בעייתיים באירופה, שעברו בהצלחה תהליך דומה, וכל הספקנים
מודים בכך היום. גם את התעשיה הפטרוכימית במפרץ חיפה אין לקדש עוד רק מפני ש"היא כבר כאן"...
מטרופולין חיפה חייב להתמיד ב"הסבה מקצועית", למו"פ ותעשית ה"קלינטק" בהן ישראל בין המובילות
בעולם, ולתעסוקה נקיה עתירת ידע. חזית הים התיירותית במערב הנמל, היא לבדה, יכולה תספק יותר
מקומות עבודה מבז"ן. מי עוד לא אמר "ברצלונה"? תכניות פינוי-בינוי להתחדשות אזורי מגורים, ניתנות
ליישום גם בגירסה תעשייתית: פינוי מהמפרץ - בינוי במקום יותר מתאים.
זו אינה "החלטה אמיצה" מהסוג שנבחרי ציבור נרתעים ממנה כמו מאש, אלא זהירה ואחראית. דווקא
הגדלת בז"ן היא החלטה נועזת, עד כדי הימור הרפתקני, לאור חומרת הסיכונים.
התחדשות המפרץ היא תנאי הכרחי, אך לא מספיק. דרושים עוד מהלכים, בהם מינהור מסילת החוף,
מסילה לשינוע החומ"ס מזרחה מהעיר, חיבור חיפה לחופיה ולחזית הים שלה, ופיתוח מבוקר של הנמל
לצרכיו האמיתיים. אולם התחדשות מפרץ חיפה - היא המפתח להתחדשות חיפה, והמטרופולין כולו.
זהו אתגר פתוח, בהמתנה למנהיג מקומי מזן אחר, "נקי כפיים ובר לבב", משוחרר מקשרי הון-שילטון,
שיהיה מחוייב רק לתושביו ולצרכי הדורות הבאים, ויראה במשימות אלו את מפעל חייו וחיינו.

שמואל גלבהרט, אדריכל ומתכנן ערים

יום שלישי, 10 ביוני 2014

בשם האהבה - נופת הצופים של רבקה יהב מול חורבן חיפה

פוסט זה מעמת בין קליפ דיוקן עצמי של פרופסור רבקה יהב שמתמחה בנושא 'אהבה' באוניברסיטת חיפה, לעומת תיאור של חורבן שכונת הדר בחיפה והטרגדיה של תושביה בימי בעלה ראש העיר יונה יהב.



זה לעומת זה:

מתוך פוסט מוזיאון התרבות של חיפה בבלוג תרבות ואכילה
...ביום ששי כשהסתובבנו בשוק תלפיות וברחוב החלוץ, פגשנו רבים מבין הסוחרים שנמצאים באזור כבר עשרות שנים וידעו ימים טובים. המיקום שלהם לפני עשרות שנים עד לפני אף כ-15 שנה היה אסטרטגי לחלוטין: עבור כל הבאים לשוק מרחבי המטרופולין והעיר, חנויות המציעות סחורה נדרשת במחירים זולים ושווים לכל נפש.
תחילה היו אלו הקניונים שחיסלו את המסחר ושאבו את כולם לרשתות הגדולות והתל אביביות ששולחות גרורות בכל מקום בארץ ובשיווק אגרסיבי ועתיר משאבים, יוצרות עדיפות על פני החנויות המקומיות.
זהו אובדן גדולתם של בעלי המלאכה בעידן של קנה וזרוק.
לאחר מכן היו אלו עבודות התשתית המתמשכות שנים על שנים שחיסלו את מה שנותר ויצרו מציאות שבה אנשים כבר לא מגיעים למקום. קשה, מסוכן, רועש מאוד ומלוכלך.
כיום, לאחר שהאמון אבד לחלוטין וגם ההרגל עשה את שלו, עומדים הסוחרים באותו מקום בייאוש גדול ולא יודעים איך בכלל הולכים קדימה אם בכלל, ואיזה עתיד אם בכלל נכון לרחובות המשופצים שבהם נהרסה הכלכלה והמהות ששכנה בהם כל כך הרבה שנים.

יום שני, 5 במאי 2014

הפיכת שדה התעופה בחיפה לשדה תעופה בינלאומי שני של ישראל

מדוע שדה התעופה של חיפה צריך להפוך לשדה התעופה הבינ"ל השני של ישראל
נייר עמדה מאת: יוסי פישר

אירוע הערפל בשבוע שעבר שגרם להסטת טיסות מנתב"ג לחמישה שדות תעופה חלופיים באזור. מעבר להתייחסות הברורה לנושא הבטיחות התעופתית בישראל והזמן הדרוש להקמת שדה תעופה חלופי. יש אלמנטים נוספים כבדי משקל אליהם יש לתת את הדעת.
בכנס בטיחות בתעופה שהתקיים בסמיכות לאירוע, צוין ששר התחבורה ח"כ כץ הטיל לאחרונה על חברת נמלי ישראל (חנ"י) לבחון אפשרות להאריך את מסלול הנחיתות וההמראות של שדה התעופה בחיפה אל תוך הים ולהופכו לנמל בינלאומי. לדבריו הארכת המסלול תאפשר למטוסי סילון גדולים יותר להמריא לכל היעדים באגן הים התיכון.
הבה נבחן את הרעיון:
לחיפה יש שדה תעופה המשמש לטיסות פנים ונמצא בצמידות לבית הספר הטכני של חיל האוויר. שדה תעופה זה משמש בחודשי הקיץ גם לטיסות צ'רטר קצרות בעיקר לקפריסין וחלק מאיי יוון. אורך המסלול היום אינו מאפשר המראה ונחיתה של מטוסי סילון צרי גוף דוגמת : בואינג 737, איירבוס 320, או אמברייר. מטוסים אלו משמשים חלק ניכר מחברות התעופה האירופאיות לטיסות אזוריות.  
ראשית: חיפה היא המטרופולין השני בגודלו בישראל אחרי גוש דן במרכז. ברדיוס של 60 ק"מ מחיפה מתגוררת אוכלוסיה בהיקף של כ:שני מליון אזרחים. אזרחים אלו שחלקם טסים לחו"ל, נאלצים להתנייד למרכז - נתב"ג על מנת לטוס לחו"ל. אין מדובר רק באוכלוסיה הצורכת נופש אלא גם בהרבה מאוד אנשי עסקים בראשם תעשיית ההיי-טק שמרוכזת באיזור חיפה והמפרץ . אם רק נחשוב באספקט של החיסכון בתנועה על הכבישים, מדובר בחסכון של מיליונים רבים בהוצאות דלק, זמנם של האזרחים הנדרשים לצאת מביתם לפעמים כחמש שעות לפני המראת המטוסים מנתב"ג וזאת על מנת להגיע בזמן לתהליכי הבידוק.
שנית: התיירות הנכנסת - חיפה ממוקמת בקרבה גיאוגרפית למשולש הקדוש - נצרת, טבחה וכפר נחום (הממוקמים על שפת הכנרת) וכן ליד העיר עכו. הסטת תנועה של צליינים שיגיעו ארצה צפונה תוכל להקל במידת מה את הלחצים על כביש 4 ותסיט תנועה שתחל את סיוריה בארץ בצפון ולאחר מכן תנויד בציר הבקעה לאיזור יריחו,  ירושלים ובית לחם ותוכל לטוס מישראל לאירופה מנתב"ג. לכך יש להוסיף, הגדלת ביקוש בבתי המלון בחיפה ובאיזור הצפון. התיירים ישהו את הלילה הראשון והאחרון שלהם במלונות העיר (במידה והם טסים חזרה מחיפה) ויסיירו באטרקציות התיירותיות בעיר  ובראשם - הגנים הבהאיים ומערת אליהו .
שלישית: תיירות נכנסת בקרוזים - שייט אוניות. הפעלת שדה תעופה בינ"ל בחיפה תאפשר לנמל להפוך לטרמינל אזורי לתיירות קרוזים, כך שתייר שחפץ לסיים את הקרוז בחיפה יוכל לעלות על טיסה חזרה לאירופה. חיפה תוכל להיות גם נקודת התחלה לקרוזים שיתחילו בישראל.
רביעית: העומס הגובר בנתב"ג והתחזית לתוספת טיסות לאור ההסכם לשמיים פתוחים עם האיחוד האירופאי, משמעותו היא אחת: יש צורך דחוף בהסטת תנועה תעופתית מנתב"ג. חברות "לאו-קוסט" יעדיפו שדה תעופה אזורי (מודל המתקיים באירופה) בו אגרות הנחיתה יהיו נמוכות יותר על פני שדה תעופה בינלאומי ראשי. במודל ה"לאו-קוסט" זמן ההמתנה של המטוס על הקרקע הוא קריטי. לאור הגדלת העומס על נתב"ג כמות האיחורים הבלתי צפוים רק תלך ותגדל.
אלו הם ארבעה נימוקים מבוססים הניתנים לבדיקה ואימות.

מקור המאמר: Articles.co.il/יוסי פישר
עוסק מזה 27 שנים בתעשית  התיירות, התעופה, חברות נסיעות ובתי מלון בישראל ובחו"ל. מאז 2003 פעיל בחברות התיירות השונות של תאגיד אי.די.בי.