יום שני, 11 בפברואר 2013

חיפה עיצוב עירוני רטרוספקטיבה 2013-2053



סרטון שהופק לכאורה בשנת 2053 ומציג מבט רטרוספקטיבי על התפתחותה של חיפה משנת 2013 במשך 40 שנה.
הסרטון מתחיל בנקודת הזמן הקריטית בשנת 2013, בה חיפה תוכננה בפועל על ידי יזמי נדל"ן תאווי בצע והיתה מחושקת על ידי גופי תעשיה ותשתית רבי כח.
התעוררות אדריכלים ואנשי סביבה החלה לחולל מפנה בעיר, ויחד עם שינוי סדרי העדיפויות בממשלה, הביאו לתכנון מחודש של המרחב החולה שבין חיפה גופא לקריות.
כעבור 40 שנה הפכה חיפה "שחוברה לה יחדיו" לעיר בעלת איכות חיים גבוהה, ונכנסה לרשימת 10 הערים בעלות איכות החיים הגבוהה ביותר בעולם.
הסרטון מציג על ציר הזמן ובעזרת הדמיות והמחשות את ההיבטים הבאים: התפתחות האזור מבחינת בינוי למגורים, תעסוקה, מסחר ותעשיה; הפיכת אזור הקישון והגדורה לשלד המערכת הירוקה, כולל שחזור הדלתה ההיסטורית של הקישון; שימור רוב מבני התעשייה המרשימים באזור והפיכתם למרכזים בשכונות החדשות שנבנו; "תעלת חיפה" שהתווספה כנתיב מים עירוני; מסלולי שדה התעופה שהפכו לפארק חקלאי; הפתרונות שנמצאו לתשתיות זוללות השטח - נמל ביניים בלב ים, מעגן דוברות למכולות ועורף נמל משמעותי הרחק מקו המים יקר הערך, חפירת קו רכבת תחתית, ועוד.
הסרטון הוכן במסגרת פרויקט בעיצוב עירוני בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון. 

יום שלישי, 5 בפברואר 2013

אין צורך בשיקוע מסילת הרכבת בחיפה

אין כל צורך בשיקוע ומינהור בציר המסילה בחיפה!

הטופוגרפיה הקיימת מאפשרת להשתמש במורד שקיים מההר אל הים כדי ליצור גישור במראה טבעי. 

המקום הבולט בו קיימת טופוגרפיה כזאת הוא בראש הכרמל, באזור מערת אליהו. במקום זה אפשר ליצור מעל המסילה משטח משופע שיורד מההר אל הים. 

מקום חשוב נוסף הוא בשער חזית הים העירונית במורד שדרות בן גוריון. ממש מתבקש מאליו להשקיע שם מעט את הרחבה וליצור כיכר מונמכת מתחת למסילה הקיימת, ובדרך זאת להדגיש את מורד ההר.

יתכן שאין צורך בהקמת מעבר נוסף בחיפה מלבד שני אלה, כי יש כיום מחלפים גדולים בבת גלים ובחוף הכרמל, ומחלף נוסף בנמל הנוסעים.

בנושא החישמול אפשר להסתפק בישראל בטכנולוגיה הקיימת, ובאזור חיפה לשלב בין קו תחתי לעילי, מכיוון שהמהירות של הרכבת באזור העיר היא ממילא איטית יותר.
קו חישמול תחתי רצוף מעתלית למזרח חיפה יפתור את כל הבעיות שחישמול עילי יוצר. 
מסילת הרכבת תישאר כולה במפלס הנוכחי, ששומר במידה רבה על החוף שממערב לה מפני זחילה אורבאנית.
את חצי המיליארד שיהב קיבל  לצורך השיקוע החלקי אפשר להקדיש למטרות יותר מועילות.

השילוב בין קו מתח תחתי לקו מתח עילי הוא אתגר תכנון נופי והנדסי, ויתכן שהדבר מרתיע את משרד התחבורה ששואף לפשט את תהליך החישמול.

גישור טבעי בין המסילה לנוף על יד מסעדת 'מקסים'

הר, כביש, מסילה, חוף - ראש הכרמל כאתגר לגישור טבעי

בשער הכניסה לחזית הים העירונית שבצומת העצמאות - בן גוריון אפשר להמשיך באורח מלאכותי את המורד הטבעי של ההר וליצור כיכר מונמכת מתחת למסילת הרכבת.