יום שלישי, 9 באוגוסט 2011

הצפיפות במדרכה בשדרות הנשיא מול גן האם


המדרכה בשדרות הנשיא מול גן האם - מקום הומה אדם אך מלא מכשולים להולכי רגל
הקלקה על התמונה מביאה לגודל פנורמי מלא בפרטים

סוף סוף הסירו את השלט העירוני הגדול שניצב בכיכר הפינתית שליד קפה 'הבנק' והפריע לתנועה. כעת יש במקום אפשרות נוחה למעבר הולכי רגל. אלא שהתחושה של העוברים ושבים היא כי 'חסר משהו'. זאת לא כי הכיכר הפינתית הזאת גדולה מידי, אלא מכיוון שמי שמגיעים אליה בהליכה, בפרט מכיוון מרכז פנורמה לאורך המדרכה בשדרות הנשיא שנראית בתמונה, עוברים מסלול מכשולים ארוך ומסוכן.

מי שצועד במדרכה זאת מכיוון 'הבנק' למרכז פנורמה נתקל מיד לאחר מעבר החצייה ברחוב שער הלבנון במכשולים של עמוד חשמל ועץ שניצבים באמצע המדרכה. מטרים ספורים בהמשך ניצבים מספר עצים נוספים בגומות רחבות ועמוד חשמל נוסף באמצע המדרכה. זאת עד לרחבה שלפני בנק הפועלים, ששם מתרחב מסלול ההליכה.

המדרכה עצמה, בין הכביש למעקה שמפריד בינה לבין הבתים שבמפלס שנמוך ממנה, היא רחבה למדי. אין צורך להרחיב אותה בפעולות הנדסיות יקרות כדי לאפשר מעבר נוח.
כל מה שצריך לעשות הוא להסיר עצים ועמודי חשמל אחדים. העצים אמנם גדולים ויפים, אך חובה לעשות זאת שכן כיום מדובר במקום שהוא למעשה בלתי אפשרי למעבר בשעות העומס.

שעות העומס האלה הן כל לילות הקיץ, שבהן מרכז הכרמל הומה הולכי רגל, ורובם מגיעים למדרכה זאת בדרכם למרכז פנורמה או לטיילת. בשעות אלה המדרכה כל כך צפופה עד שכמעט ואי אפשר לעבור בה. כל מי שעושה זאת מתחכך בעוברים ושבים מולו, שהם במקרים רבים זוגות , משפחות או חבורות. כדי להימנע ממהתחככות זאת עובר האורח שמגיע לבילוי איכותי במקום נעצר מאחורי עץ או עמוד חשמל, או שהוא מסתכן בנפשו ויורד לכביש שבו חולפת התנועה במהירות.

במקביל להסרת מכשולים אלה להולכי הרגל יש להתקין במקום מעקה בטיחות , ובכך למנוע את סכנת תאונות הדרכים ואת החנייה הבלתי חוקית.

בעברו השני של הכביש נמצאת, בניגוד גמור, טיילת גן האם שהיא אולי המדרכה היפה ביותר בישראל.

יום ראשון, 7 באוגוסט 2011

הנוף של חיפה


הכרמל במקורות הדת – ההר הירוק

הכרמל נחשב להר קדוש מאז התקופה הכנענית ועד היום. סיפור קדושתו עבר מדור לדור ומאמונה אחת לחברתה, כשכל אחת שינתה והוסיפה גרסאות משלה.

הכרמל מוזכר פעמים רבות בתנ"ך כסמל לעושרה ויופייה של ארץ ישראל, כינוי למקום פורה עתיר כרמים ועצי פרי, ושם נרדף ליופי ונוי, כמו בפסוקים: "ואביא אתכם אל ארץ הכרמל לאכול פיריה וטובה - ירמיהו ב',ז', "ראשך עלייך ככרמל" - שיר השירים ז',ו'.

הכרמל נחשב כאחד מחמשת ההרים החשובים ביהדות, שאליהם מתפללים בפסוק "אשא עיני אל ההרים מאין יבוא עזרי", יחד עם ההרים: המוריה, סיני, תבור וחרמון.

הכרמל קדוש גם לנוצרים בזכות הנזירים הרבים שמצאו בו מקלט בראשית תקופת הנצרות.

אצל המוסלמים כינויי הר הכרמל הם 'הר אליהו' ו'ההר הירוק'.

הר כרמל עבור חמישה מיליון המאמינים הבהאים הכרמל הוא 'ההר של האל', ומעמדו דומה לזה שתופסת מכה באיסלאם וירושלים ביהדות.


השפעת הדת על נוף הכרמל – הגנים הבהאיים

מערת אליהו בראש הכרמל היא מהמקומות הקדושים בארץ ישראל עוד מתקופת המקרא. הנזירים הכרמליטים בנו בראש הכרמל מנזר עוד במאה ה-12, שקיים ברציפות עד היום.

לפני למעלה ממאה שנים בנתה הכנסיה היוונית-אורתודוכסית במרכז הכרמל, בראש הרכס הצופה למפרץ, מינזר עם מיגרש מוקף חומה. המינזר היה במשך שנים רבות נקודת הציון הגבוהה היחידה על קו הרכס.

הבהאים הם מיעוט בולט ורב השפעה באיראן, שסובל מאד מאז עלית המשטר החומייניסטי. הר הכרמל נחשב להר קדוש בדת הבהאית. בלב העיר חיפה שוכן המתחם הבהאי המרכזי העולמי. במקום מתנוססת כיפת הזהב מעל קברו של מייסד הדת, וסביבה הוקמו הגנים ומבני המרכז. אלה מהווים כיום אתר עלייה לרגל למאמינים הבהאים.

אחדים מעיקרי האמונה הבהאית הם היופי, השלמות והעיצוב, אשר מקדמים אותם באמונתם. כל המתחם בנוי כך שיישמרו הקווים הישרים. הכל מתוכנן עד לפרט האחרון.

הקהילה הבהאית קיבלה תעודת הכרה של אונסק''ו שהכריז על האתרים הבהאים בחיפה ועכו כאתר מורשת עולמית. התעודה קובעת כי האתרים הבהאיים מייצגים 'ערכים אוניברסליים ייחודיים' ועל כן הם ראויים להיכלל ברשימת המורשת התרבותית של האנושות.


התיירות בחיפה – טיילת פנורמה

הגנים הבהאיים הפכו לאחד ממוקדי תיירות החוץ והפנים החשובים ביותר של מדינת ישראל וחיפה, וזוכים למיליוני מבקרים מידי שנה. נקודת המוצא של רוב המבקרים בהם היא טיילת פנורמה שבראש הגנים, ברחוב יפה-נוף.

מלבד לביקור בגנים משמשת הטיילת למטרות הבאות:

מיצפור – הנוף עוצר נשימה וכל אחד יתקשה לעמוד מול קסמו. ביום בהיר אפשר לראות את ראשו המושלג של החרמון ואת סלעי הגיר הלבנים של ראש הנקרה. חתנים וכלות באים מידי יום להצטלם על רקע הנוף בבגדי כלולותיהם.

מסלול הליכה – במהלך כל שעות היממה ניתן לצפות בטיילת, וברחוב יפה-נוף שבהמשכה, בצועדים ורצים רבים בני כל הגילים. הטיילת והרחוב הם, בהעדר מסלולים אחרים מתאימים באזור, מוקד משיכה עיקרי לפעילות ספורטיבית חיונית זאת.

מקום מפגש – לאורך הטיילת נישאים מלונות אחדים. הטיילת עצמה מציעה ספסלי ישיבה רבים שמשמשים מקומות מפגש לקבוצות אוכלוסיה שונות, מאימהות עם עגלות ועד חובבי כלבים. הטיילת הרחבה מסתיימת כיום במרכז פנורמה, בגשר שמעל רחוב שער הלבנון.

המשכה הישיר של הטיילת הוא מעברו השני של הגשר, לאורך רחוב יפה-נוף עד לשדרות קיש. ציביונו הנוכחי של קטע רחוב זה הולם במלואו את זה של הטיילת ולכן הוא משמש בפועל המשך שלה. זאת בזכות הטופוגרפיה הישרה והמישורית שלו, הגנים והמלונות הנמצאים לאורכו, והגבעה הנמצאת בצידו העליון, שהיא הנקודה הגבוהה ביותר ברכס הכרמל שצופה למפרץ. רוב הצועדים והטיילים בטיילת פנורמה מתחילים את מסלולם בקטע זה של הרחוב. חלק מבעלי הדירות משכירים צימרים לתיירים בחיפה.

שני הגנים הציבוריים המרכזיים בקטע זה של רחוב יפה-נוף הם: גן ראשונים שמתפרש לאורך הרחוב בצידו העליון ובו שביל הליכה קסום. גן אלנבי שבו מיצפור היסטורי לעבר המפרץ.

בקטע רחוב זה נמצאים שני מלונות: 'קראון פלאזה' ו'גני-דן'. לכן הוא מהווה חלק מציר המלונות של חיפה, שכולל גם את המלונות 'דן-כרמל', 'נוף', ו'דן-פנורמה'.

מרכז הכרמל הסמוך שבו יש שפע מקומות של בילוי משלים את התמונה, ומעניק למבקרים במקום חוויה תיירותית ברמה בינלאומית.


תושבי חיפה – עיר המדרגות

בפינת הרחובות יפה-נוף ושער הלבנון מתחיל טיול אלף המדרגות שמוביל בין אתריה של העיר, מרומה אל תחתיתה, דרך מדרגות גדרה. טיול המדרגות מאפשר להכיר את חלקיה המיושבים של העיר ואוכלוסייתה המגוונת.

חיפה היא עיר של מדרגות. העיר ההררית בנויה על רכס הכרמל ומונחת עליו כמעטה עירוני סבוך, הנענה לצורתו של ההר.

אחת התוצאות המופלאות של המבנה המיוחד של חיפה הוא שבין רחובותיה ניתן לגלות אפשרות נוספת, לא פעם סמויה מעין המבקר התמים: גרמי מדרגות רבים מספור, הקושרים בין רחובות ומפלסים, בין שכונות ואזורים, והיוצרים ביחד עולם המקביל לעולם הרחוב החיפאי. מי שעתותיו בידו מוזמן לגלות את גרמי המדרגות בכל רחבי העיר. יתגלו למטייל מעברים נסתרים בין רחובות, ומעברים שיבלעו אותו לתוך פיסת טבע מחופה למחצה, או לסדרה של חצרות המסתיימת בפתח צר ברחוב מקביל, גבוה או נמוך יותר מהרחוב שבו נעלם. גרמי המדרגות העוברים בין הבניינים מגלים לא רק חצרות עם צמחייה, אלא גם קטעי חיים של דיירי הבתים. מירקם סביבתי ייחודי זה בולט בשכונות 'הכרמל ההיסטורי', שרחוב יפה נוף עם ריכוז המלונות ודירות הנופש בחיפה הוא חלק ממנו. אופיין המיוחד של שכונות הכרמל הוותיקות נקבע במידה רבה על ידי השילוב בין בנייה מדורגת על שולי הואדיות של מבנים נמוכים ופשוטים באופיים, יחד עם שפע צמחיה ברחובות ובחצרות.

© כל הזכויות שמורות

יום שבת, 7 במאי 2011

תיכנון מרכז הכרמל


בית בן קומה אחת בפינת שדרות הנשיא-דרך הים

מרכז הכרמל לפני 70 שנה - אין שינוי עד היום

לפני חודשים אחדים התקיימה תחרות לתיכנון מרכז הכרמל. בתחרות זכתה תוכנית לבניית מגדלים לאורך שדרות הנשיא. תוכנית זאת, ולמעשה כל התוכניות האחרות שהשתתפו בתחרות, התעלמו מלב ליבו של מרכז הכרמל, הלא הוא צומת דרך הים-שדרות הנשיא-ווג'ווד/אלחנן.

למעשה אף אחת מתוכניות בנין העיר עד כה לא פתרה את הנושא.

הבניינים סביב הצומת, על אף טיפוחם, הם ברובם בני קומה אחת או שתיים, ומקנים לצומת כיום מראה של עיירה נידחת, ולא של אחת הצמתות המרכזיות בעיר גדולה.

מה שיש לעשות בצומת זאת מבחינת תכנון הבנייה הוא להביא לכך שהבנייה סביב הצומת תהיה דומה לזאת שבצומת המרכזית ברחוב הנביאים בהדר, של רחובות הנביאים-הרצל-שבתאי לוי.

המבנה של הצומת בהדר הוא בצורת X. מבחינה זאת היא דומה מאד לצומת מרכז הכרמל. צומת הנביאים וצומת מרכז הכרמל דומות גם מבחינת נפח התנועה, המבנה הטופוגרפי, ואוכלוסיית המשתמשים בהן.

התיכנון של צומת הנביאים הוא כזה שהיא מוקפת בכיכרות פינתיות. בכל אחת מארבע פינות הצומת יש כיכר פינתית קטנה. מאחוריה ניצב מבנה מסחרי צנוע אך מעוצב, כדוגמת בניין הדואר.

תכנון זה הוא מוצלח מאד, עמד במבחן השנים, וישרוד לדורות הבאים. מעיד על כך המספר הגדול של העוברים ושבים החוצים מידי יום את הצומת בנוחות רבה.
יתר על כן, התכנון משמש השראה להמשך פיתוח מוצלח בסביבתו, כדוגמת מדרחוב הרצל שיוצא מהצומת, ומגדל הנביאים הענק שגובל בה.

במרכז הכרמל המצב כיום הוא שיש בכל פינות הצומת מדרכות פשוטות וצרות, עמוסות בעמודי תמרורים וחשמל, עסקים, מיתקנים וכדומה, כאשר הולכי הרגל הרבים נלחצים בין הבתים לכביש, ואינם נהנים מחווית טיול במקום.

בדומה לצומת הנביאים, יש לבנות בכל אחת מקרנות צומת מרכז הכרמל כיכר פינתית מעוצבת להולכי רגל, בגודל ובצורה המתאימים לשטח, שמאחוריה יהיה מבנה מסחרי מעוצב לא גבוה, שיאכלס את המשתמשים הקיימים כיום, כמו בתי קפה, מסעדות, חנויות, בנקים ומשרדים.

במקביל יש לבנות מסלולי הליכה רחבים ומעוצבים ברמה תיירותית להולכי הרגל בסביבת הצומת, במעגל הליכה שמקיף את שדרות הנשיא מקניון האודיטוריום ועד קניון פנורמה. מסלולים אלה יאפשרו צעידה מהנה להמונים אשר מגיעים למטרה זאת למרכז הכרמל.

התוכנית ניתנת לביצוע בהדרגה, והדבר יבטיח גמישות כלכלית והטרוגניות בבניה.
ניתן לבנות כיכר פינתית ומבנה מסחרי בקרן אחת. לאחר מכן אפשר להמשיך לקרנות הכיכר הנוספות.

באותה צורה אפשר לפתח כל פינה בנפרד ולבנות בה מעל הבנין הראשון קומות נוספות, או לבנות מאחוריו. בצידי המבנים החדשים יישארו בתחילה בתים ומגרשים קיימים, אשר עליהם יבנו בעתיד.
כל זאת על פי שיקולי היצע וביקוש ובמגוון גדלים וסגנונות משתלבים.

תוכנית זאת למרכז הכרמל מתייחסת לשטחים מצומצמים למדי ואחידים בזהותם, שצמודים לצומת ובהם עומדים כיום בתים ישנים בני קומה אחת עד שתי קומות, בעלי שימושים מסחריים בעיקר.
הם גובלים בבניינים גדולים וחדשים מהם בהרבה: בניין השופרסל בשדרות הנשיא, בניין הח' שבו בתי הקפה 'ארומה' ו'הבנק' בשדרות הנשיא, בניין מרפאת רש ברחוב אלחנן, בנייני מגורים חדשים ברחוב ווג'ווד ליד בנין הדואר, מתחם האודיטוריום ברחוב מחניים, ובית הכנסת המרכזי בדרך הים.
בניינים גדולים אלה יישארו ללא שינוי במסגרת תוכנית זאת.

מבחינת גודל השטח הפנוי שמתאים לתוכנית, השטח הגדול ביותר נמצא בין הרחובות ווג'ווד-אלחנן, וניתן להסתייע בכך גם לשיפור מערך התחבורה.

בעיקרון על מערך התחבורה להישאר כמות שהוא. התנועה בצומת תמשיך להתנהל באופן שהוא כיום - על פני השטח, אולי בתוספת כיכר קטנה לנוחות הולכי הרגל, כמו בצומת הנביאים.

מכיוון שלכל מבנה בכיכרות הפינתיות תהיה גם חניה תת קרקעית, אפשר לשלב בהמשך ביניהן וליצור מערך חניות מורחב, ואפילו רשת קטנה של כבישים תת-קרקעיים שישלימו, אך לא יחליפו, את רשת התחבורה העילית.

חוסר המעש של אבות העיר בתכנון יעיל של מרכז הכרמל, שהיה אמור להתבצע עוד לפני שנות דור, הוא שהביאם להוסיף חטא על פשע באמצעות תוכנית מגדלי מגידו, שאינה יותר מאשר 'משולש פיצה' בצורה וברמה האדריכלית שלה.