יום שבת, 19 במרץ 2011

רעידת אדמה בחיפה


הפיצוץ בכור שבעיר פוקושימה ביפן הוא תזכורת לתרחיש גרוע במיוחד, שבישראל לא עושים די כדי להתכונן אליו.

רעידת האדמה החזקה האחרונה בישראל התרחשה ב-1927: זעזוע בעוצמה 6.25 בסולם ריכטר הביא למותם של 500 בני אדם ולפציעתם של 700. 90 שנה קודם לכן, ב-1837, גרמה רעידת אדמה חזקה לתוצאות קשות אף יותר: אלפי הרוגים, גלי צונאמי מהכנרת וחורבן של הערים טבריה וצפת.

ב-1927 לא היו בישראל מפעלים מסוכנים. נוסיף לכך את העובדה שרעידת אדמה בשנות ה-2000 תמצא מדינה צפופה הרבה יותר, עם 7 מיליון תושבים לעומת מאות האלפים שחיו בה בעת הרעידות הקודמות - והמחיר עלול להיות בלתי נסבל.

הרבה כוחות פועלים במגרש הזה: גורמים נדל"ניים, ראשי מועצות שרוצים להגדיל את הארנונה בשטחם וכמובן בעלי המפעלים.
הרבה מאוד פוליטיקה יש מאחורי מיקום המפעלים. הרשויות המקומיות בישראל מודעות לסכנות במפעלים אלה ומתברר כי המושג 'לא בחצרהאחרית שלי' תקף מאד בישראל.
עיר חזקה מבחינה פוליטית תצליח למנוע הקמת מפעלים ומתקנים מסוכנים בשטחה.

חבית הנפץ הגדולה ביותר בישראל היא באזור שרק לפני חמש שנים ספג במשך שבועות ארוכים טילים מכיוון צפון - מפרץ חיפה: שם שוכנים בתי הזיקוק, המפעלים הפטרוכימיים, מסוף הכימיקלים בנמל ובו מכל אמוניה ענק, תחנת כוח של חברת החשמל, מפעלי חברת חיפה כימיקלים, מפעלי חוד מתכות, מפעלי דשנים וחומרים כימיים, מפעלי מלט, מפעלי צבע ופלסטיק ועוד - וכל זה לצד ריכוז האוכלוסייה הגדול והצפוף של חיפה ויישובי הקריות.

הבעיה היא שאין ראייה מערכתית בתחומים האלה. אין הגדרה מה ישראל מוכנה לקבל כסיכון קביל. לכל דבר יש תג מחיר, ולצערנו גם לחיי אדם. הסבירות היא שהאירוע המערכתי הזה יקרה בסופו של דבר, אבל בישראל לא דנים בסיכון קביל. בפועל ראינו שאפילו ביפן, מדינה שאין ערוכה ממנה - לא הצליחו. מדינה חייבת לומר לאזרחים מה היא עושה ומה לא, ולא לבלבל את הציבור.

חוסר התיאום בא לידי ביטוי למשל לגבי מכל האמוניה במפרץ חיפה. התברר שעיריית חיפה לא מוכנה להוציא היתר בנייה למיגון - כי היא טוענת שכל המפעל הוקם ללא היתר.

יום שישי, 18 בפברואר 2011

פארק נחל קישון הוכרז כפארק לאומי




ראש הממשלה בנימין נתניהו חנך השבוע את פארק נחל הקישון.

על פי התוכנית הפארק יקושר אל הפארק המטרופוליני במעלה הנחל ויהפוך לריאה הירוקה של המטרופולין הצפוני ולמרכז בילוי רחב ידיים בו פעילות פנאי ונופש.

הפארק יתפרש על כ- 600 דונם ויהיה נגיש לכלי רכב, אופניים והולכי רגל כאשר השלב הראשון בפיתוחו הוא שיקומה של רצועת הנחל שיחל כבר בקיץ הקרוב. השיקום כולל חפירה וניקוי קרקעית הקישון המזוהמת, פרויקט המוערך בכ- 200 מליון ₪.

האגמים בפארק המטרופוליני ישמשו לספורט מים. בפארק יפתחו מיזמים מסחריים התואמים את אופי הפארק וכן מוקדי ספורט עממי. הפארק יכלול רשת מסלולי הליכה, ריצה ורכיבת אופניים בשילוב עם רצועת הנחל. במקום יוקם אמפיתיאטרון ציבורי. שטחים נרחבים יוקצו לחקלאות נופית תיירותית עם משתלה, מטעי פרי, שוק לתוצרת חקלאית ועוד.

ראש הממשלה ציין כי: "למעשה אנו מקימים שלושה פארקים מטרופוליטניים, אחד פה בצפון, פארק נחל הקישון, אחד במרכז, פארק אריאל שרון ואחד בלב באר -שבע."

מטרת השיקום נועדה לשפר את איכות החיים במטרופולין חיפה ושינוי פני המרחב. שיקום שיהווה תיקון לעוול סביבתי מתמשך וישפר את איכות החיים באזור חיפה והקריות. נחל הקישון עבר בשנים האחרונות תהליך שיקום נרחב, בהתאם לתכנית אב ארוכת טווח שאומצה על ידי ממשלת ישראל עוד בשנת 2001. מאז חלה ירידה משמעותית בהזרמות שפכים אל הנחל. חל גם שיפור ניכר באיכות המים הזורמים בקישון שהביאה לחזרתם של בעלי חיים לנחל.

נותר אך לקוות כי פרנסי העיר ישכילו לשלב בפארק גם קריית ספורט מטרופולינית שבמרכזה איצטדיון כדורגל אולימפי, במקום זה המוקם בטעות בדרום העיר.


יום רביעי, 5 בינואר 2011

אין מדרכה בחזית ממגורות דגון


בחזית הממגורות, לאורך כל הגדר שרובה נראית בתמונה, אין כלל מדרכה.


מי שרוצה להמשיך ללכת ברחוב העצמאות מתחנת הרכבת למושבה הגרמנית חייב לחצות את הכביש.

הגדר גובלת במסלול הימני של הכביש, ומי שמתפתה להמשיך את דרכו לצידה מחרף את נפשו!

אין אפילו די שוליים בטיחותיים לכלי הרכב. מי שעושה זאת הולך על אספלט שמיועד לכלי רכב.

זאת הזנחה רבת שנים של העיריה, בקרן השפע של העיר.

משקיעים כל כך הרבה במדרחובים, מחלפים ומטרוניות, ודבר כל כך פשוט וחשוב דוחים עד לקץ הימים.

גם בצד השני של הכביש המראה לא מרנין במיוחד כי יש קטע שגובל בבית קברות ישן, אך המדרכה לפחות חדשה.

בתחילת הקטע נטול המדרכה בחזית ממגורות דגון אין כלל שלטי אזהרה או מחסומים להולכי רגל!

המשטרה והעיריה לא טרחו במאומה להסב את תשומת לב העוברים ושבים לסכנה האורבת להם, לא מצד תחנת הרכבת, לא מצד המושבה הגרמנית, ולא לאורך הקטע.

לאורך הגדר יש פס ירק צר, דבר שגורם למתקרבים למקום אשלייה כאילו יש שם נתיב הליכה.

מי שהולך במדרכה של ציר התנועה המרכזי של העיר - רחוב העצמאות, בין שני מוקדי בילוי עיקריים - קמפוס הנמל והמושבה הגרמנית, מוצא עצמו לפתע בסכנת דריסה מיידית.

פיתוחו של ציר הליכה ראוי לשמו בחזית ממגורות דגון יתרום לשיפור מיידי בפעילות בעיר התחתית, שכיום יש בה שני מוקדי בילוי גדולים שמנותקים זה מזה.

בהמשך מתחיל גם רחוב יפו, עם בית הקברות היהודי הישן שאליו מגיעים מידי יום מתפללים רבים לקבר ר' אבדימי.

הפוטנציאל הקיים בקטע הוא רב מאד, והוא יכול להוות מקור משיכה להולכי רגל רבים, כולל כציר טיול עד לבת-גלים, וכאבן הפינה לחזית הים העירונית.

אני מודע לפועלו הרב של ראובן הכט ז''ל למען העיר חיפה, וסבור כי מעבר להולכי רגל בחזית הממגורות יוכל להעניק לעסקיו ערך מוסף גם מבחינה כלכלית, בצורת שטחי פרסום ומסחר במקום.