יום שישי, 18 בפברואר 2011

פארק נחל קישון הוכרז כפארק לאומי




ראש הממשלה בנימין נתניהו חנך השבוע את פארק נחל הקישון.

על פי התוכנית הפארק יקושר אל הפארק המטרופוליני במעלה הנחל ויהפוך לריאה הירוקה של המטרופולין הצפוני ולמרכז בילוי רחב ידיים בו פעילות פנאי ונופש.

הפארק יתפרש על כ- 600 דונם ויהיה נגיש לכלי רכב, אופניים והולכי רגל כאשר השלב הראשון בפיתוחו הוא שיקומה של רצועת הנחל שיחל כבר בקיץ הקרוב. השיקום כולל חפירה וניקוי קרקעית הקישון המזוהמת, פרויקט המוערך בכ- 200 מליון ₪.

האגמים בפארק המטרופוליני ישמשו לספורט מים. בפארק יפתחו מיזמים מסחריים התואמים את אופי הפארק וכן מוקדי ספורט עממי. הפארק יכלול רשת מסלולי הליכה, ריצה ורכיבת אופניים בשילוב עם רצועת הנחל. במקום יוקם אמפיתיאטרון ציבורי. שטחים נרחבים יוקצו לחקלאות נופית תיירותית עם משתלה, מטעי פרי, שוק לתוצרת חקלאית ועוד.

ראש הממשלה ציין כי: "למעשה אנו מקימים שלושה פארקים מטרופוליטניים, אחד פה בצפון, פארק נחל הקישון, אחד במרכז, פארק אריאל שרון ואחד בלב באר -שבע."

מטרת השיקום נועדה לשפר את איכות החיים במטרופולין חיפה ושינוי פני המרחב. שיקום שיהווה תיקון לעוול סביבתי מתמשך וישפר את איכות החיים באזור חיפה והקריות. נחל הקישון עבר בשנים האחרונות תהליך שיקום נרחב, בהתאם לתכנית אב ארוכת טווח שאומצה על ידי ממשלת ישראל עוד בשנת 2001. מאז חלה ירידה משמעותית בהזרמות שפכים אל הנחל. חל גם שיפור ניכר באיכות המים הזורמים בקישון שהביאה לחזרתם של בעלי חיים לנחל.

נותר אך לקוות כי פרנסי העיר ישכילו לשלב בפארק גם קריית ספורט מטרופולינית שבמרכזה איצטדיון כדורגל אולימפי, במקום זה המוקם בטעות בדרום העיר.


יום רביעי, 5 בינואר 2011

אין מדרכה בחזית ממגורות דגון


בחזית הממגורות, לאורך כל הגדר שרובה נראית בתמונה, אין כלל מדרכה.


מי שרוצה להמשיך ללכת ברחוב העצמאות מתחנת הרכבת למושבה הגרמנית חייב לחצות את הכביש.

הגדר גובלת במסלול הימני של הכביש, ומי שמתפתה להמשיך את דרכו לצידה מחרף את נפשו!

אין אפילו די שוליים בטיחותיים לכלי הרכב. מי שעושה זאת הולך על אספלט שמיועד לכלי רכב.

זאת הזנחה רבת שנים של העיריה, בקרן השפע של העיר.

משקיעים כל כך הרבה במדרחובים, מחלפים ומטרוניות, ודבר כל כך פשוט וחשוב דוחים עד לקץ הימים.

גם בצד השני של הכביש המראה לא מרנין במיוחד כי יש קטע שגובל בבית קברות ישן, אך המדרכה לפחות חדשה.

בתחילת הקטע נטול המדרכה בחזית ממגורות דגון אין כלל שלטי אזהרה או מחסומים להולכי רגל!

המשטרה והעיריה לא טרחו במאומה להסב את תשומת לב העוברים ושבים לסכנה האורבת להם, לא מצד תחנת הרכבת, לא מצד המושבה הגרמנית, ולא לאורך הקטע.

לאורך הגדר יש פס ירק צר, דבר שגורם למתקרבים למקום אשלייה כאילו יש שם נתיב הליכה.

מי שהולך במדרכה של ציר התנועה המרכזי של העיר - רחוב העצמאות, בין שני מוקדי בילוי עיקריים - קמפוס הנמל והמושבה הגרמנית, מוצא עצמו לפתע בסכנת דריסה מיידית.

פיתוחו של ציר הליכה ראוי לשמו בחזית ממגורות דגון יתרום לשיפור מיידי בפעילות בעיר התחתית, שכיום יש בה שני מוקדי בילוי גדולים שמנותקים זה מזה.

בהמשך מתחיל גם רחוב יפו, עם בית הקברות היהודי הישן שאליו מגיעים מידי יום מתפללים רבים לקבר ר' אבדימי.

הפוטנציאל הקיים בקטע הוא רב מאד, והוא יכול להוות מקור משיכה להולכי רגל רבים, כולל כציר טיול עד לבת-גלים, וכאבן הפינה לחזית הים העירונית.

אני מודע לפועלו הרב של ראובן הכט ז''ל למען העיר חיפה, וסבור כי מעבר להולכי רגל בחזית הממגורות יוכל להעניק לעסקיו ערך מוסף גם מבחינה כלכלית, בצורת שטחי פרסום ומסחר במקום.