יום ראשון, 14 באוגוסט 2016

רחמנא ליצמן

כמעט כל מי שפרסם תגובה נגד משרד הבריאות, לגבי פסילת המחקר שקבע כי אחוזי הסרטן בחיפה גבוהים בהרבה מהממוצע, כלל בתוכה גם הערה אחת או שתיים לגבי מועד הפרסום, שהיה בתזמון שיצר חשיפה מינימלית באמצעי התיקשורת ובציבור בכלל. יתכן כי מועד הפרסום, ביום חמישי  4 לאוגוסט 2016 בצהריים, נקבע משיקולים אוביקטיביים בלבד. אך כדאי לנתח את הסיבות אשר הביאו לכך שהחשיפה התקשורתית לפרסום הדו''ח היתה מינימלית, ולהשאיר לציבור את ההחלטה האם היתה כאן יד מכוונת.

לפני פרוט של הגורמים לרייטינג המינימלי, כדאי להזכיר כי במועד הפרסום הראשון, בסוף חודש מרץ 2016, זכה הנושא לכותרות וכתבות מרכזיות בכל אמצעי התקשורת, העיתונות, הרדיו, והטלוויזיה, למשך 48 שעות לפחות. הציבור לא נרגע עד שהובטח לו כי הדו''ח יפורסם במלואו. עברו כ-4 חדשים בלבד עד שהדו''ח פורסם, בתחילת אוגוסט 2016, והנה הפלא ופלא, הוא זכה לפרסום מינימלי של שורות אחדות בלבד, באותם אמצעי התקשורת בדיוק, ונשכח מהציבור הישראלי הרחב לאחר דקות אחדות.

להלן הסברים אחדים לכך שהדו''ח לא זכה כמעט לתהודה באמצעי התקשורת:
  1. בתחומים ציבוריים רבים די בחשד סביר כדי לחייב, על פי החוק, לפרסם במלואו מיד כל פרט שקשור לנושא. כך הוא הדבר כאשר עולה חשד לפלילים בתאגיד כלכלי. כך גם לגבי אישים פוליטיים. במידה והחשדות נגדם מבוססים, יובא הענין להכרעת בית משפט, אך בינתיים חובת הציבור לדעת. במקרה שלפנינו, החשדות כי בז''ן הוא גורם לסרטן הם מבוססים, אך למרות זאת משרד הבריאות עיכב את ממצאי הדו''ח במשך 4 חדשים תמימים. כתוצאה מתקופת הצינון הזאת נקבעה אצל הציבור מראש המסקנה כי אין בדו''ח ממש.
  2. הדו''ח פורסם באמצע החופש הגדול. האמהות עסוקות עם הילדים, ואזרחים רבים נמצאים בחו''ל. זאת עונת המלפפונים, וכל חדשה, ולו גם חשובה, אינה זוכה להתיחסות רצינית, אם בכלל.
  3. הדו''ח פורסם בזמן בין המיצרים, בערב תחילת חודש אב. עבור החרדים זאת תקופת קינות, לזכר טרגדיות חורבן בתי המקדש הראשון והשני. כל פרסום חדשותי נבלע בקונטקס של הטרגדיות הגדולות האלה. יתכן ומועד הפרסום נועד לרמוז לציבור החרדי שמדובר בטרגדיה נוספת.
  4. הדו''ח פורסם יום לאחר תחילת פגרת הכנסת. כך הפכה לבלתי אפשרית המשימה  לקבל תגובה משר, יו''ר וועדה, או חבר כנסת. 
  5. האולימפיאדה עמדה בפתח, ועיני כולם כבר היו נשואות לריו. השידורים מריו הם בשעות הלילה, וחייבים בימים אחדים כדי להתרגל לכך. כל המדינה התחילה ג'ט לג, שבמהלכו אי אפשר היה להתרכז במאומה.
  6. הדו''ח פורסם ביום חמישי בצהרים, מועד שידוע מאז ומתמיד כמאוחר מיד לכל פירסום חדשותי רציני. עיתוני סוף השבוע הודפסו, ומהדורות החדשות הטלוויזיוניות נערכו. 
  7. הדו''ח פורסם בשעה 1300. היה זה בין הידיעות על שחרורה מהכלא של אתי אלון, והשארתו בכלא של משה קצב. מדובר בתזמון מדויק עבור מי שחפץ שההודעה שהוא משחרר לאמצעי התקשורת תזכה לרייטינג מינימלי בלבד. החל מפרסום ההודעה על שחרור אלון עסקו אמצעי התקשורת בנושא זה בלבד. כאשר פורסמה ההודעה על קצב המשיכו העיתונאים לעסוק גם בו, עד למהדורות הערב בטלוויזיה. הידיעה על גניזת המחקר שעוסק בסרטן מבז''ן נבלעה בתהום הנשיה.
חברי הכנסת, פקידי משרדי הממשלה, והלוביסטים, עוסקים כולם כאחד בנושא זה או אחר, על בסיס שפה משותפת, בקיאות בנושא, והיכרות אישית. הם נפגשים זה עם זה גם מחוץ למקומות ושעות העבודה, ומקבלים החלטות שמשפיעות על גורלנו באופן בלתי רשמי, החלטות שהופכות לרשמיות באמצעות חותמת רשמית. אין לדעת מה התרחש מאחורי הקלעים של מועד הפרסום על מחקר גורמי וממצאי הסרטן במטרופולין חיפה, אך ללא ספק מועד זה התאים ביותר לכל מי שחפץ כי אמצעי התיקשורת יצמצמו מאד את החשיפה לידיעה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה