יום שלישי, 10 במאי 2016

סינרגיה בין נמל תעופה לנמל ימי

בעולם קיימים שדות תעופה רבים שנמשכים אל תוך הים. חלק ניכר מהם נמצא בערי נמל. שדות התעופה בערי נמל אלה ממוקמים, ברובם, במרחק מהנמל הימי. הסיבה היא שהנמל הימי שבהן קיים מזה דורות רבים, והוקמו בקרבתו תשתיות שאינן מאפשרות הקמת תשתית נוספת בסדר גודל זה. כתוצאה מכך ממוקמים נמלי התעופה על שטח מיוחד ונפרד שנכבש מהים. נמל התעופה לוגאן בבוסטון הוא דוגמא טובה.

נמל התעופה לוגאן בבוסטון


כיום יש כבר תוכניות לא מעטות לנמלי תעופה שמשולבים בנמלים ימיים. הדוגמא הבולטת היא של איים שמשלבים בין שניהם, כמו זה שבתמונה.
סין שולטת באיים אחדים בים סין הדרומי, שהוא נתיב תחבורה ימי מרכזי. איים אלה היו במקורם לגונות חול קטנות. בטכניקה של הערמת חול מהים באמצעות ספינות מחפר, טכניקה שמוכרת היטב במפרץ חיפה, הם הגדילו את האיים האלה ועיצבו אותם בהתאם.
האיים שסין בונה בים סין הדרומי הם המקור לסכסוך הפוליטי הבינלאומי המרכזי שמתחולל כיום.
האם לאחר שסין תשתלט על מפרץ חיפה, באמצעות נמל המפרץ, היא תרצה גם לבנות נמל תעופה בצידו?
הסינים קיבלו למעשה את המנדט על מפרץ חיפה, כיוון שהם אלה שיפעילו את נמל המפרץ.

נמל תעופה משולב בנמל ימי על אי שנכבש מהים בים סין הדרומי


נמל התעופה הבינלאומי של סן דייגו קליפורניה, הוא דוגמא לקירבה בין נמל תעופה לנמל ימי ללא סינרגיה.
שדה התעופה והמרינה הענקית נמצאים במרחק של כ-500 מטרים בלבד זה מזה. אין ביניהם שילוב, וכל אחד קיים בפני עצמו, עם שוליים בטיחותיים ותפעוליים משלו.

נמל התעופה הבינלאומי של סן דיאגו צמוד למרינה הענקית, אך אינו משולב בה.


בפוארטו ריקו יש נמל תעופה גדול משולב בנמל ספינות קרוזים. זאת סינרגיה שאפשרית, אך אינה הכרחית, גם במפרץ חיפה.

נמל תעופה בפוארטו ריקו שצמוד לנמל ספינות קרוזים


נמל התעופה של חיפה, על פי תוכנית הועדה לתכנון לאומי, היה אמור להיות משולב בנמל המפרץ. התוכנית בוטלה, וכיום נבנה נמל המפרץ על חשבון נמל התעופה.

נמל התעופה של חיפה על פי תוכנית הות''ל מתחילת שנות ה-2000


במפרץ חיפה, השטח המיובש של נמל המפרץ עתיד להיות, בערך, 1 על 2 קילומטרים. 1 קילומטר לאורך החוף, ו-2 קילומטרים לעומק הים. הקילומטר לאורך החוף הוא ממסלול שדה התעופה ועד לפתח נמל הקישון.
המרחק של 1 קילומטר מספיק כדי להבטיח שוליים תפעוליים ובטיחותיים בנפרד לשדה התעופה ולנמל המפרץ - לכל אחד בפני עצמו.

שטח הים המיובש עבור נמל המפרץ מאפשר הקמת נמל תעופה לצד נמל ימי


אפשר לחשוב על נמל תעופה בסינרגיה עם נמל המפרץ, או פועל בצידו בנפרד, בלי שיתקיים ביניהם שילוב תכנוני משמעותי. אך כיום כל השטח המיובש, שמסומן בירוק, של נמל המפרץ, אמור, על פי הכתוב במפה, לשמש כמגרש מכולות בלבד!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה