יום ראשון, 19 באפריל 2015

מתווה ראשוני לשני מסלולים בצורת V למטוסי ענק בשדה התעופה חיפה

שני מסלולים בצורת V למטוסי ענק  בשדה התעופה חיפה


השרטוט מראה את האפשרות המכסימלית, שהיא ככל הנראה גם האופטימלית, להקמת מסלולי מטוסים בשדה תעופה חיפה.

זה מתווה ראשוני בלבד, שעל גביו יתווספו בהמשך תרשימים של תוספות רבות כמו: שטחי רציפים, מזחים ושוברי גלים לנמל הספינות, ושטחי תפעול לנמל התעופה. 

בשרטוט מופיעים שני מסלולים גדולים, שבצד כל אחד מהם מופיעים אורכו וכיוונו:
הצורה הכוללת היא של V. 
שני המסלולים מתחילים בנקודה בה מתחיל כיום המסלול בחיפה. 
המסלול המערבי והארוך הוא באורך של 4.5 קילומטרים וכיוונו המלא הוא 325 - 145 מעלות.
המסלול המזרחי והקצר יותר הוא באורך של 3.2 קילומטרים וכיוונו המלא הוא 340 - 160 מעלות.

אורך המסלולים וכיוונם נקבע על פי המדף היבשתי בתוך הים, שהוא האזור עם המים בצבע בהיר, מה שמצביע על כך שהמים רדודים ולפיכך אפשר ליבש אותם בקלות יחסית.

שני המסלולים נמצאים בשטח שמיועד כיום, על פי התוכניות, להקמת נמל המפרץ. על פי תוכנית נמל המפרץ יהיו בשטח זה בעיקר מגרשי מכולות.

מסלול 340 הקצר הוא המשך של המסלול היחיד שיש כיום בשדה התעופה חיפה. יתכן ואפשר להטות את כיוונו מעט צפונה, עד כדי 345 מעלות, אולם אז הוא יתקרב לאזור המגורים הסמוך בקרית חיים למרחק של מעט יותר מ-1 קילומטר בלבד. לכן עדיף לשמור על הכיוון הנוכחי, ששומר על ריחוק סביר של כ-1.5 קילומטר מאזור המגורים. 

על צידו המערבי של מסלול 325 הארוך אפשר להקים את רציפי נמל המפרץ החדש. מכיוון שהמסלול ארוך בהרבה מזה של רציף הנמל שמתוכנן כיום לא יפחת למעשה שטח נמל זה, ויתכן כי אף יגדל בפועל, כמו שיתברר בתרשימים הבאים. 

יתרון נוסף של מסלול 325 הוא בכך שבזכות אורכו הרב הוא יהיה מסוגל להגדיל בהרבה, בתפקודו הנוסף כשובר גלים, גם את שטח הנמל המערבי. זאת באמצעות הארכת שובר הגלים הקצר הקיים של הנמל הצבאי החדש שנמצא מול קצהו, והפיכתו לשובר גלים ראשי. את שובר הגלים הראשי שקיים כיום יהיה צורך לקצר על מנת לאפשר תנועה לספינות בנמל, ואפשר יהיה לעבות אותו כך שהוא יהפוך לרציף רחב. גם נושא זה יובהר בתרשימים הבאים.

אורך המסלול המקובל למטוסי בואינג 747 ג'מבו ולמטוסי בואינג 787 דרימליינר הוא כ-3.3 קילומטרים שהם כ-10,000 רגל. שני המסלולים יוכלו אם כן לשמש למטוסים גדולים אלה. מסלול 325 הוא ארוך בהרבה מהדרוש. מסלול זה יוכל לשמש לפיכך גם לנחיתות של מטוסי תובלה צבאיים ענקיים, או שאפשר יהיה לקצר אותו בחלקו היבשתי ולהפוך אותו לשטח תפעולי של נמל התעופה.

את רוחב המסלולים אפשר יהיה להתאים בקלות לרמה האופטימלית, שהיא יותר מ-50 מטרים. 

המשמעות המעשית של שני מסלולים למטוסי ענק, לעומת מסלול אחד, היא הכפלה של קיבולת המטוסים של השדה, מה שיהפוך את חיפה לנמל תעופה פעיל מאד. אלה אינם מסלולים צולבים אלא נפרדים, וקצותיהם נמצאים במרחק סביר זה מזה, מרחק שמאפשר המראות ונחיתות בו זמנית בשניהם .

הפיכת השדה הקטן בחיפה לנמל תעופה בי''ל חייבת להשתלב בפינוי כולל של המפעלים והמתקנים הפטרוכימיים במפרץ. בדרך זאת יווצרו ברחבי האיזור עתודות הקרקע לבנייני מגורים ולתעשייה ועסקים מתקדמים, שיידרשו למען מקומות העבודה הרבים שנמל התעופה עתיד לייצור.
חשיבות רבה יש לפינוי מלא של מפעלי בתי הזיקוק ממיקומם הנוכחי. הם ניצבים בעורף שדה התעופה, על מסלול ההקפה החיוני למטוסי נוסעים גדולים. שטח בתי הזיקוק צריך להפוך כולו לחלק מפארק הקישון, שיעוצב כולו כפארק המטרופולין אשר בדיוק מעליו עובר מסלול ההקפה של שדה התעופה.
מהלך מורכב זה, של ''לא לבתי הזיקוק - כן לשדה התעופה'', צריך להתבצע, מבחינה פוליטית וארגונית, תחת ניהולו של שר בקבינט שהוא מומחה לפיתוח אזורי, כמו השר סילבן שלום שהשלים לאחרונה בהצלחה את תוכנית פרוייקט  ''תעלת הימים''.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה