יום ראשון, 22 במרץ 2015

יסוד האויר, איכות הסביבה ושדה תעופה חיפה

בראיון בהשתתפות פעילי תנועת 'מנקים את מפרץ חיפה' אמש בערוץ 10, בתוכנית של אושרת קוטלר, אפשר היה לראות כמה מהר פוליטיקאים, אנשי תקשורת ופקידי ציבור, וגם הפעילים עצמם, מסוגלים לסטות מהתמקדות בנושא שבו הם עוסקים במסירות - זיהום האויר. הסיבה לכך היא חמקמקותו של יסוד האויר. מבין ארבעת היסודות, האויר הוא הבלתי יציב ביותר.

התואר המקושר ביותר לשם העצם 'אויר' הוא חופשי. אויר טבעי הוא אויר חופשי.
דימויי חירות מציגים בעיה אם הם לא נוסו. אותו קושי עולה עם אמיתות הנמסרות דרך האויר החופשי. עם האויר, התנועה מקבלת עליונות על החומר.

העיסוק ביסוד האויר הוא מורכב עוד יותר מכיון שהוא כרוך בדינאמיות הנשימה. פסיכולוגית האויר, יש מושג כזה, כוללת בתוכה את כל בעיות הנשימה המעשית בטבעיות רבה.

בניגוד ליבשה ולים, שהם ערש הפעילות האנושית, האויר הוא תחום פעולה ומחיה חדש לחלוטין לאנושות. לכן החיבור הפסיכולוגי בין ענפיו השונים של היסוד: נשימה, מעוף, טיסה, חירות ועוד, נותר מעורפל. העיסוק באיכות הסביבה הוא דרך מצוינת לחבר בין ענפיו השונים של יסוד האויר.

הדיון בנושא נמל תעופה בחיפה מקדם מאד את נושאי סילוק המפעלים הפטרוכימיים וביטול נמל המפרץ. גם אם זה, מבחינת פעילי איכות סביבה אחדים, עיסוק 'ברומו' של עולם, הוא חיוני ל'אויר נקי'.

בצפיה בוידיאו, שמראה את הפעילות על מסלול הנחיתה בוולינגטון במהלך כ-4 דקות בלבד, אפשר לראות שלמרות השטח המצומצם, הפעילות היא אינטנסיבית: לפחות ארבעה מטוסי נוסעים נמצאים בו זמנית על המסלול הראשי היחיד ומסלול ההסעה.
השדה משתלב היטב בעיר. הוא אינו יוצר זיהום קרקע או מים, ומעניק חיות רבה לנוף בזכות ניצול אינטנסיבי ונקי של השטח הקטן.
המסקנה שעולה מצפיה בוידיאו זה היא שעדיף לאין שיעור, מבחינת איכות הסביבה, להשתמש במטוסים ככלי תחבורה לעומת מכוניות.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה