יום שישי, 13 במרץ 2015

הבטיחות של שדה תעופה חיפה


להלן מסקנות אחדות בנושא הבטיחות של שדה התעופה חיפה:

א. שולי המסלול - אפשר בחיפה ליצור שולים רחבים יחסית. זאת לעומת מקומות עם שדות תעופה שנכנסים לתוך הים, וביניהם ביירות וגיברלטר, שבהן כמעט ולא קיימים שולי מסלול, וצידי המסלול נושקים לשכונות מגורים.

ב. רצועת ההקפה - פארק הקישון הוא שיבטיח את רצועת ההקפה לשדה התעופה הבינלאומי של חיפה. רצועת הקפה נאה קיימת כבר כיום, והיא מקיפה את בתי הזיקוק מדרום, את קרית אתא ממזרח, ואת רפא''ל מצפון. זאת רצועת הקפה משובחת, שכן היא בגודל המתאים למטוסי נוסעים בינוניים, ואינה חולפת מעל אזורי ישוב. אפשר גם להטות מעט את כיוון המסלול כדי להגיע לתוצאה הרצויה ביותר מבחינה בטיחותית, ומאותה סיבה גם לשנות את הגדרת גבולות פארק הקישון.

ג. חיפה נהנית ממזג אויר מצוין במרבית ימות השנה. מזג האויר הוא נעים, בהיר, ועם רוחות קלות בלבד. כל אלה עושים את חיפה יעד מבוקש לתיירים בכל ימות השנה. רוחות הצד העזות, שמקשות על נחיתת מטוסים, כמעט ולא קיימות במפרץ. גם הערפל, ששוכן מעל ש''ת רמת דויד, אינו קיים כמעט במפרץ. עבור טייסים, ובפרט ממדינות צפוניות, הנחיתה בחיפה היא יעד חלומי. הם נאבקים במרבית ימות השנה בתנאי מזג אויר סוער, גשמים, שלגים, רוחות עזות וערפל.

ד. ש''ת חיפה שוכן בגובה פני הים. לדבר זה חשיבות רבה, שכן מכשירי המדידה במטוס מכוילים על פי גובה פני הים. כדאי להזכיר, בהקשר זה, את האסון שאירע למדינת פולין, כאשר נשיא המדינה ופמליתו נהרגו לאחר שמטוסם התרסק בגישה לנחיתה בשדה התעופה במינסק. חקירת התאונה העלתה כי הסיבה היתה מכשירי מדידה לא מכוילים, אשר גרמו לטעות של עשרות מטרים בודדים בקריאת גובה המטוס מעל פני הקרקע, בשטח של גבעות נמוכות ומיוערות שנמצא בנתיב הגישה לשדה התעופה.

ה. רצועת ההקפה כמעט ואינה נמצאת בשימוש. הנחיתה המדויקת היא קריטריון חשוב עבור הטייס המקצועי, כי טעות שמחייבת הקפה עולה זמן ודלק יקרים. בימינו נמצאים גם מכשירי איכון נחיתה מדויקים, שמאפשרים נחיתה כמעט אוטומטית. לכך יש להוסיף, במקרה של שדה תעופה חיפה, את יכולת עיצוב נתיב הגישה האופטימלי מעל הים.

ו. ההמראות והנחיתות יתבצעו, ככלל, אל ומכיוון הים. רעש ותנועה מעל ריכוזי אוכלוסיה לא יהיו בשדה התעופה הבינלאומי של חיפה. זאת כי עיקר התנועה האוירית תתבצע מעל לים והשטח המיובש שבו. את הרעש באזור ההמראות שליד הטרמינל אפשר יהיה למנוע באמצעות מגיני רעש במידה והוא יפריע, והסביבה היא של שטחים ריקים ותעשייתיים-מסחרייים בלבד. הטיה של קצה המסלול שבים לכיוון הנמל תאפשר את הארכתו ותעביר את מרבית הפעילות האוירית לשטח שבתוך הים.

ז. במקרים של רוח נגדית חזקה יש צורך בהמראות ונחיתות בכיוון הפוך מהכיוון הקבוע. למקרים אלה יש בפארק הקישון שטחים פתוחים די הצורך לטיסה בטוחה ושקטה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה