יום ראשון, 21 ביולי 2013

רשימות האופוזיציה בחיפה חייבות להתאחד תחת נושא התכנון הסביבתי

לאור קריסת מפלגת 'קדימה' שהריצה את סיעתו של יונה יהב בבחירות האחרונות, נראה כי הסיכוי בבחירות 2013 לקואליציה בעיר שתורכב מרשימות איכות הסביבה ואיכות השלטון השונות הוא טוב מאי פעם. מן הראוי, אם כן, שרשימות אלה ילכדו כוחות, יתאחדו תחת דגל משותף, וילכו לבחירות בחזית משותפת על מנת שלציבור תהיה אלטרנטיבה ברורה וראויה.
להלן המועמדים ורשימותיהם לראשות עיריית חיפה בבחירות 2013.

לאור התגברות הכאוס העירוני, בניצוחו של ראש העיר הנוכחי, חייב הציבור החיפאי לקרוא לסדר גם את המועמדים המציעים את עצמם לראשות העיר במקומו. בפוליטיקה, ככלל, כל אפיקי הפעילות מתועלים בסופו של דבר לאפיק מרכזי אחד, בדומה למבנה של פירמידה. אפיק הפעולה המרכזי של יונה יהב היה המטרונית, שנספח אליה האיצטדיון בדרום העיר. אלה הם שני פרוייקטים מגלומניים, שסובלים מאד מחוסר תכנון סביבתי ראוי. חיפה נקלעה עקב כך לעשור אבוד, שספק אם תשתקם ממנו.

ככל שהדבר הוא פרדוקסלי, יהב נופף בדגל התכנון הסביבתי. זאת כי התכנון הסביבתי הוא הנושא החשוב ביותר בחיפה שהיא עיר בעלת שתי פנים, תיירותי ותעשייתי. הוא הפך אותו לקרדום לחפור בו באמצעות שתי תוכניות הענק שגדולות ממידותיו, ובאמצעות מתקפת נדל''ן במקומות אחרים. כיוון שפעל בחופזה ולא שיתף כראוי את ציבור המומחים והאזרחים גרר את העיר, ובמידה מסוימת את כל המטרופולין, לכאוס שבו תושבים רבים נלחמו ונלחמים על חייהם, פשוטו כמשמעו. אין ליהב מונופול על התכנון העירוני, ואל למועמדים שמתחרים על כסאו להירתע מלהניף את אותו הדגל.

יתכן שהמטרונית תיצלח ותביא לשגשוג מחודש של הדר, אך הדבר יקח בוודאי עוד שנות דור, וספק אם המעטים שורדי התקופה יצליחו ליהנות מכך. בנושא האיצטדיון, חריגות התקציב הביאו לתלונה נגד יהב. פרוייקטים אלה הם בראש סדר היום הציבורי, אך הם חלק קטן בלבד מאזלת ידה של העיריה בכל הנוגע לשירות הציבור.

יש להכריז קבל עם ועדה כי מבחן העבודות הציבוריות הוא גם בתהליך, ולא בתוצאה בלבד. חגיגות חנוכת המטרונית והאיצטדיון מתוזמנות היטב להתרחש לקראת הבחירות הקרובות. יש כאן הסתמכות צינית על הזיכרון האנושי הקצר. אסור לרשימות האופוזיציה ליפול במלכודת הזאת, וחובה עליהן להציג בחזית אחת ביקורת ציבורית נגד יהב.

בראש היעדים של התכנון העירוני בתקופתו של ראש העיר הבא צריך לעמוד נושא חזית הים העירונית, שכולל במסגרתו גם את נושא חישמול הרכבת, פארק הקישון, התחדשות העיר התחתית ועוד. נספח אליו כיעד משני צריך להיות טיפול פרטני בכל בעיות התשתית הקטנות שיהב הזניח בשכונות, ושיקום מי שנפגעו מנזקי הפרוייקטים שלו. 

התכנון הסביבתי הראוי חייב להיות בראש הפירמידה של סדר היום הפוליטי בחיפה גם כי אפשר למזג אותו עם נושאים מוניציפליים חשובים נוספים כמו חינוך, מנהל תקין, תחבורה, ימין-שמאל ועוד. רשימות האופוזיציה חייבות למנף את התכנון העירוני הראוי לכדי איחוד פוליטי ותוכנית פעולה, אשר באמצעותה הן יצליחו לעבד ולהעניק תגמול ארצי ראוי לשמו לאזרחי העיר חיפה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה