יום שבת, 27 ביוני 2009

בארה של מרים


בפרשת השבוע, פרשת חוקת, קוראים על מותה של מרים הנביאה, שתפקידה המיוחד היה לבטא את ההשתוקקות והחיבור של עם ישראל לאל‏‏.

הבאר שממנה שתו בני ישראל במהלך כל נדודיהם עד להגיעם לארץ המובטחת נקראת על שמה, בארה של מרים.

לבאר זאת מיוחסות תכונות פלאיות רבות.

עם ההגעה לארץ ישראל נגנזה הבאר.

בתלמודים ישנן דעות שונות על מקום גניזתה של הבאר.

בתלמוד הבבלי סבורים כי היא מצויה בים התיכון, סמוך ונראה להר הכרמל.

קישורו של הכרמל לבארה של מרים נובע ככל הנראה מהמדרש, על הפסוק "ככרמל בים יבא", לפיו השתתף הכרמל בקריעת ים סוף.

''אמר רבי חייא: הרוצה לראות בארה של מרים - יעלה לראש הכרמל ויצפה ויראה כמין כברה בים, וזו היא בארה של מרים" (מסכת שבת לה א)‏‏.

מהי אותה 'כברה בים'?

כברה היא ככל הידוע כלי ששוליו עגולים, וביניהם מתוחה רשת המשמשת לסינון.

הים במפרץ חיפה תחום מרוב עבריו בהרים, והשילוב בין ההרים המקיפים למים המנצנצים דומה למראה של כברה ענקית.

בין אם התכוונו חז''ל למראה המפרץ, ובין אם התכוונו למראה אחר על פני המים, בכל מיקרה נקודת המיצפור שלהם היא ראש הכרמל.

מהו ראש הכרמל?

ראש הכרמל עשוי להיות מספר מקומות: הנקודה הגבוהה ביותר שהיא במוחרקה, או קודקוד הכרמל שהוא סטלה מריס.

אך ראש הכרמל עשוי להיות גם הנקודה הגבוהה ביותר ברכס המקביל למפרץ.

על פי הגדרה זאת ראש הכרמל אינו אלא מרכז הכרמל, וליתר דיוק מיתחם מגידו בו, שהוא הנקודה הגבוהה ביותר בהר בין נחל גיבורים לסטלה מריס.

לפני מאות שנים בנתה הכנסיה הנוצרית במקום מינזר עם מיגרש מוקף חומה. המינזר היה במשך מאות שנים נקודת הציון הבודדה על הרכס.

המינזר, שכתובתו היא רחוב מגידו 3, החכיר חלק ניכר מאד מהמיגרש להקמת בית ספר 'דויד ילין'.

בטרם ניבנו עדיין מגדלי בפנורמה ומבנים גבוהים אחרים ברכס הכרמל, היה 'דויד ילין', שנמצא בשוליו הנמוכים יותר של המיתחם, הנקודה הבולטת ביותר על קו הרכס לצופים בהר מעברו השני של המפרץ, מכיוון עכו.

את המינזר והמיגרש כולו מכר לפני עשרות שנים ראש הכנסיה ליזם גד זאבי.

מאז עבר המקום תהפוכות לא מעטות. הנזירים והנזירות עזבו בהדרגה. הבניינים שימשו כמעון עולים, וכמרכז שיקום. בכך נשמר במידת מה הצביון המקורי.

בימים אלה אישרה עירית חיפה את תוכנית היזם להקמת שיכונים צפופים וחסומים בנוסח שכונת יזרעאליה במיתחם. התוכנית כוללת את הריסת בית-הספר, והפיכת בנין המינזר לבית-מלון.

האם במקום הקדוש, שיתכן ואליו התכוונו חז''ל כי ממנו ניתן לצפות בבארה של מרים, יתנוסס בעתיד שיכון?

במידה וכך הדבר, הנזק שייגרם כתוצאה מכך הוא רב לאין שיעור מאשר הנזק הישיר שייגרם לאיכות החיים של התושבים בסביבה.

זאת תהיה פגיעה באושיות הדת והאמונה, ולדבר יהיו השלכות קשות על נפשות מאמינים רבים ברחבי תבל, בעידן בו האמונה הדתית תופסת מקום חשוב יותר ויותר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה