יום רביעי, 30 בינואר 2008

מיתחם מגידו

הועדה המחוזית של משרד הפנים התכנסה, בתאריך 29 לינואר 2008, לדיון בהצעה חדשה של היזם גד זאבי לבנייה במתחם ברחוב מגידו.
התוכנית החדשה מבוססת על שלושה גושי בניינים בצורת ח', שאמורים להיבנות במפלסים יורדים מכיוון מרכז הכרמל. הבנייה תתנשא עד לגובה 13 קומות, שהעליונות בהן מדורגות.
התוכנית משמרת את המנזר, שיישאר מלון לצליינים, ומבטלת את בית ספר דויד ילין. רחוב ג'ורג' אליוט הופך להיות טיילת בשטח המתחם, שמשני צידיה רבי קומות. באזור בו נמצא היום מועדון ה-120 יבנה מרכז מסחרי קטן.

יחסית לתוכניות הקודמות, שהתבססו על בנייה לגובה רב, יש בתוכנית מאמץ רב יותר להשתלב במירקם הסביבתי. אולם עדיין יש בה מגרעות רבות, גדולות וקטנות, שרובן נובעות מכך שהמיתחם אינו מתאים למעשה לבנייה מסיבית. כול תוכנית בנייה כזאת עבורו היא אילוץ אדריכלי שיוצר צפיפות יתר.
ההשפעה השלילית כתוצאה מכך על מרכז הכרמל, התושבים המתגוררים בסמיכות, ועל האטרקטיביות של הפרוייקט עצמו, היא רבה מאד.

הבעייה המרכזית שיש בתיכנון החדש היא חוסר ההשתלבות עם הבניינים ברחוב יפה נוף, הנמצאים בין הרחובות ג'ורג' אליוט ושער הלבנון. בניינים אלה נמצאים על כחמישה מיגרשים בהם יש זכות בנייה לגובה תשע קומות. רוב בעלי הבתים בשכונה נמצאים בימים אלה בשלבים שונים של משא ומתן עם קבלנים. בהנחה שתוכניותיהם לא ייתקלו בהתנגדות העירייה, התוצאה הסופית של התכנון הנוכחי תהיה שלפני הבניינים המסיביים של מיתחם מגידו, בחזית הפונה לכיוון המפרץ, יתנוססו בניינים גבוהים נוספים.
דבר זה יפגע בראש ובראשונה באטרקטיביות של מיתחם מגידו. קונים פוטנציאליים של הדירות בו יירתעו לאחר שידעו כי בחזית דירתם עומדים להתנוסס מגדלי דירות.

לכן הפיתרון האפשרי היחידי הוא שילוב מיתחם מגידו עם שכונת המגורים. בדרך זאת התוכניות השונות לא תתנגשנה האחת בשנייה.

תושבי השכונה ירוויחו כתוצאה מתוכנית פינוי-בינוי ובנייה מאורגנת.

מתכנני מיתחם מגידו ירוויחו מהשתלבות עם שטח שהוא יוקרתי יותר.

הרווח העיקרי מכך יהיה של הציבור כולו. שילוב זה ישנה את פני מרכז הכרמל. הוא יאפשר הרחבה של רחוב יפה נוף ובניית טיילת המשך לטיילת פנורמה, חנייה תת קרקעית ענקית, מרכזי מסחר, מלונות, בנייה מחדש במקום של בית הספר ועוד.
הפוטנציאל האסתטי של שילוב זה הוא רב מאד, ותוכנית מוצלחת עשויה להתחרות אף בגנים הבהאיים.


מיתחם מגידו והשכונה ברח' יפה-נוף - מפה
מיתחם מגידו והשכונה ברח' יפה-נוף - מפה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה